Segurament la
revisió més decebedora que he fet aquests dies ha estat la d’aquest film on
Orson Welles dóna la seva versió de la novel·la de Kafka. L’autor txec no ha
estat mai massa dut al cinema i segurament aquesta és la seva adaptació més
coneguda. És també una de les últimes pel·lícules feta per Welles amb unes
condicions d’una certa normalitat. Crec que Hitchcock tenia raó i determinades
obres literàries és millor no tocar-les. Personalment crec que l’estil de Welles no s’adequa
gens al que explica Kafka. La posada en escena és massa grandiloqüent ,
retòrica i excessiva per la història d’un ser finalment insignificant com
Joseph K. Welles era un home amb una
gran vitalitat i intel·ligència, no estaria doncs mancat de sentit del humor.
Però el seu era molt diferent del de Kafka, molt fi i molt i molt negre. Està
clar que la novel·la de Kafka dóna molt de si com reflexió sobre la culpa o com
comentari polític. Potser el treball de Welles resulta més interessant des de la segona temàtica ,
la que fa intel·ligible les seves declaracions, realitzades en entrevistes de l’època,
dient que era evident que Joseph K és
culpable. En relació amb aquesta lectura
política és on cobra sentit l’element més admirable de la pel·lícula: la seva
construcció de l’espai cinematogràfic
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.