Monkey
business fou la darrera
pel·lícula de Hawks amb Cary Grant.
Potser avui està eclipsada per Bringing
Up, baby, seriosa candidata a millor comèdia de la història i també pel fet
que els cinquanta ja no eren els temps de la screwball comedy, i la producció
de comèdies no fou tan important com els
trenta (els cinquanta eren temps feliços aparentment i els trenta no i això ho
explica suficientment). Tanmateix
segueix sent prou divertida i prou interessant. D’entrada impressiona veure els
guionistes: Leigh Brackett, (la col·laboradora habitual de Hawks), Ben Hecht
(potser el guionista més important de Hollywood, que Hawks ja havia utilitzat a His Girl Friday) i I.A.L. Diamond (el col·laborador
habitual de Wilder a totes les seves comèdies des de Some like it Hot). Per la memòria cinèfila hi ha una connexió molt
important amb l’obra mestra de Hawks, Cary Grant fent un altre cop d’un intel·lectual molt
menys competent a la vida real que a la seva feina assolint una transformació
hilarant, primer com a adolescent una mica taranbana i després com nen obsedit en tallar cabelleres. Ginger
Roger no està malament, però no és Katherine Hepburn i així mentre que el film
manté la revindicació de l’instint enfront de l’intel·lecte tan característica
de Hawks, resulta més convencional que el film dels anys trenta on clarament es
postulava la superioritat en tots els ordres de la dóna sobre l’home. L’altre canvi important més enllà d’aqueta
mentalitat més reaccionaria és un altre tret de l’època: el recurs al
psicoanàlis. Allò que provoca l’elixir descobert pel ximpanzé no és només el
rejoveniment físic, sinó l’alliberament de l’inconscient. Per això el doctor Fulton a la primera escena
pot mirar les cames de la seva secretaria fent esments només de les
mitges(basades en un producte que ell ha
sintetitzat), però després de prendre l’elixir reconeixerà la mateixa
secretaria només per les seves cames. La secretari en qüestió era Marilyn Monroe. El seu paper en principi no era
gaire res però tothom qui ha vist el
film no se n’oblida. De fet, el paper
era el de menys perquè, com deia Wilder,
la càmera l’estimava.
A la següent comèdia que també he vist fa
poc, Monroe ja era una estrella o es convertia llavors en una estrella, es
tracta de Gentlemen prefer Blondes.
Més recordada que l’anterior, perquè el número musical de Monroe és el més famós
de la seva carrera i Madonna l’ha difós a les generacions posteriors que no
veien aquestes pel·lícules velles. El
problema de la pel·lícula és que Ruselll i Monroe no tenen a la resta del
repartiment replica possible i el film té poca tensió. Però segueix sent
divertida i gaudint d’uns diàlegs, em sembla, molt més interessants que la
majoria de coses que hem d’escoltar als cines avui en dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.