Amb una quantitat
de temps com feia potser més de trenta
anys que no disposava, m’animo a reprendre els treballs que feia abans de les
diverses catàstrofes familiars que s’han esdevingut als darrers anys. Al meu llibre sobre Hume vaig excloure la
part sobre la religió que havia de ser un llibre apart per dues raons: la
centralitat de la qüestió obligava a una tractament més ampli que un simple
capítol i el fet que elm diàleg entre la religió i la filosofiia és un tema pel
que cada cop em sento més concernit
personalment. De fet, tinc inèdita una del tot intempestiva traducció dels diàlegs sobre la religió natural. Tot seguint aquesta línia he començat pel
llibre que Locke va dedicar a aquesta qüestió
The reasonableness of Christianty. El llibre segueix la línia de l’assaig on havia quedat proclamada
l’existència de Déu i la possibilitat d’una ètica racional, construïda a la
manera de la geometria, tot i que en aquest cas la possibilitat no sigui
conveniència. Locke fa en aquesta darrera obra seva una apologia de la religió
cristiana destinada essencialment a mostrar la coherència interna de tot allò
que s’exposa al nou testament. D’alguna
manera el seu llibre però fa una plantejament oposat al del gran text del XVII
sobre la religió, el tractat de Spinoza. Locke es preocupa per la raonabilitat
del que diuen les escriptures però no és planteja la qüestió de la raonabilitat
de l’aquisciesciencia al testimoni de
les escriptures. El seu treball és
d’exegesi de les escriptures i l’examen de la validesa d’aquestes com a paraula
de Déu,mai no es planteja. En alguns moments la direcció és l’oposada a
la de l’autor del l’ética. Locke
dedica una molt bona part del llibre a mostrar la sinonímia entre els termes
Mesias i fill de Deu, per la qual cosa
la seva lectura tendeix a treure l’escriptures del seu context real, la
palestina del segle I, per inserir-les
en una perspectiva universalista i abstracta, que tanmateix és la que
convé a la seva interpretació del
cristianisme.
Fonamentalment el
cristianisme es redueix per Locke a dues coses: Acceptar que Crist és el fill
de Déu i tenir un sentiment sincer de penediment. Precisament és a la necessitat de redempció on es posa la
justificació principal des del començament de la seva obra. Des d’aquesta
premissa, Locke fa un examen detallat de con l’afirmació de la divinitat de Jesús
és defensada a les escriptures. Cal dir que el caràcter acurat de l’anàlisi el
fa en un cert sentit contradictori
perquè la pretesa superioritat dels evangelis sobre la hipotètica moral
construïda per deducció rau en estar més a l’abast de la humanitat comuna; simplicitat
no sempre tan evident, quan, com fa ell, s’examinen les escriptures de prop.
Locke no pren per tant el que podríem considerar el punt de vista propi del
XVIII però el fa possible. El seu punt de vista sobre la religió cristiana no
és el dels il·lustrats però les crítiques que dirigeix a les altres religions
son del tot anàlogues a la que es faran posteriorment. Per ell, no sembla haver
distinció entre la versió que ell defensa del cristianisme i el,que després
serà la religió natural. A la seva argumentació apologètica del cristianisme
tenen un paper fonamental els miracles, que són el testimoni empíric de
l’autenticitat de les paraules de Jesús.
Resulta així significativa l’atenció que Hume va dedicar el problema i
que es mostra en el fet de què el capítol sobre els miracles de la Investigació
fou escrit en principi per a formar part del Tractat, és a dir, de la
reflexió que constitueix el punt de partida humeà.
La necessitat del
cristianisme s’assegura des dels textos cristians, però també, i aquesta és la
part més pròpiament filosòfica del llibre, des de la poca autoritat de la
filosofia que no té capacitat persuasiva per fundar el monoteisme ni tampoc una
ètica derivada de la llei natural. Allò que fa raonable el cristianisme és
doncs finalment el defalliment de la racionalitat. Un punt de vista en un cert
sentit complementari al de Descartes, un pas que Descartes podria haver fet i
no feu, però que resultava inevitable per a un autor obertament polític com és
Locke. De fet, l’última part del llibre es centra en l’adequació del missatge
pels pobres, l’excel·lència del missatge dels evangelis és a la seva utilitat
com eina de control social.
La coherència amb
el que diu l’assaig quan es parla de
la relació entre fe i raó (tema amb el que conclou l’assaig) és clara sempre que es faci abstracció de la discussió
omesa sobre la validesa dels textos evangèlics. Per Locke, la raó predomina
sobre la revelació, allò que ha revelat Déu és la veritat, però només és la raó
qui pot decidir quan una revelació és divina. Hi ha una inversió del tomisme
tradicional, instaurant una perspectiva que podrà ser utilitzada en contra del
cristianisme i possiblement de les intencions del seu autor. Al capítol sobre
la relació entre raó i fe, segueix el capítol sobre l’entusiasme. Insisteix sobre la impossibilitat de donar
com a prova la pròpia convicció personal i parla de la necessitat d’evidències
addicionals , outward signs, del quals, el més important acaba sent
l’escriptura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.