Mentre llegia el llibre de Gornet, vaig mirar-me els westerns de Ford que
tenia per casa i que feia molts anys que no em mirava. Vaig començar amb The Stagecoach, corroborant allò que deia Gornet, el seu caràcter d’esborrany i matriu
dels altres tretze films que havien de venir després. Welles explicà que una
moviola i una còpia de Stagecoach
foren les eines amb les que es preparà per fer Citizen Kane, no és estrany perquè el ritme narratiu és
excel·lent. En un cert sentit és potser millor narració
lliurada per Ford, perquè és una pel·lícula molt coral però que al mateix temps
ens presenta d’una manera molt clara tots els
personatges que composen el microcosmos. És també una dels seus films
més clars políticament, on la seva mirada es posa evidentment a favor dels més
febles, reflectint l’esperit del New deal d’una manera propera a com Renoir
havia mostrat l’esperit del Front Popular.
Ford va apostar per un actor de sèrie B, John Wayne, per a fer el paper
protagonista i el va convertir en una estrella, capaç d’oferir també grans
interpretacions. Pel meu gust, la primera d’aquestes fou a She wore
a yellow ribbon, quan assumí el paper d’un personatge molt més gran dels
quaranta anys que tenia llavors. L’oficial Brittles que periòdicament explica les
seves novetats i confessà els seus sentiments a la tomba on jeuen la seua dóna i les seves filles, com quaranta anys
després faria també un altre home envellit i derrotat, William Munny a Unforgiven. Ford utilitzà aquí el color,
cosa que fins llavors havia fet rarament. Ho feu d’una manera gens realista i
molt conscient recreant el treball del pintor Remington amb un estil obertament
impressionista. A Espanya és va dir La legión invencible, un títol força
desencaminat perquè encara que tots els personatges siguin militars o estiguin
directament relacionats, el grup que comandà Wayne no obté cap victòria militar
ni fa cap batalla decisiva o important. Més que de cap altre cosa, el que vaig
veure l’altre vespre en el film de Ford és una reflexió sobre el pas del temps;
una reflexió no del tot pessimista i de
fons platònica perquè la compensació està en que, malgrat tot, resta quelcom
que perdura, tot i que més que en estructures transcendentals això que perdura
té més a veure amb les emocions i els sentiments.
Dels tres films de la trilogia de la
cavalleria Rio Grande és el menys
recordat, no pas perquè sigui una pel·lícula fluixa que no ho és, sinó perquè
els altres dos són molt bons. Jo no recordava gaire la trama del film, però si
alguns moments o imatges del film: Ben Johnson i Harry Carey jr muntant a la romana o Mauren o’Hara movent el
seu para-sol a la darrera escena . A diferència de l’anterior, si hi ha una gran batalla final
amb els apatxes, però el tema essencial és l’adveniment de la maduresa del
nucli familiar format pels protagonistes i, en això si, com a l’anterior, la
superació del trauma de la guerra civil.
La contemplació del tres films em reafirma en la meva vella convicció de
què hi ha molts cineastes bons, admirables i genials, però Ford pertany a un
altre categoria, a la qual podria estar potser només Fellini, perquè a tots dos
és molt difícil trobar una escena que no tingui interès, i quasi sempre emoció,
en ella mateixa. Aquesta és la seva força fonamental
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.