El llibre de Subirats m’ha dut a veure
aquesta raresa absoluta que és Film
la pel·lícula amb guió de Samuel Beckett que protagonitzà un Buster Keaton prop del final dels seus
dies, dirigí Alan Schneider i tingué com director de fotografia Boris Kaufman,
el germà de Dziga vertov, mític film molt relacionat amb aquest migmetratge. El
film és prou hermètic, però podem concloure que el tema central és la mirada.
Fonamentalment veiem un personatge, el de keaton, travessar apressuradament un
paisatge urbà gens acollidor. El film alterna plans generals amb plans
subjectiu del personatge que mai veiem frontalment. Els plans subjectiu que identifiquem amb la
seva mirada mostren l’expressió d’horror de les persones amb les que es creua.
Després arriba a un apartament inhòspit on el protagonista s’afanya a anul·lar
totes les possibles mirades que podrien arribar-li fa fora o cobreix els
animals, cobreix el mirall, trenca totes les seves fotografies antigues . Seu a
un balancí i la càmera gira i per primer
cop el veiem de front. L’home tracta d’amagar-se i tenim un primer pla d’un ull,
idèntic al que obria el film. El seu tancament clou el film.
En el guió Beckett es refereix a dos
personatges E i O. Es és l’ull i la càmera, O és Keaton. Al final del film
suposa la fusió d’E i O. La pel·lícula ha tingut nombroses interpretacions.
Beckett dóna la pista fonamental quan al principi del la pel·lícula esmenta
el est est percipii de Berkeley. A
partir d’aquí el film es pot interpretar com
una al·legoria del buidor de la consciència. Tota la història mostrada
és un intent d’anul·lar tota percepció exterior, paral·lela a la purificació de la subjectivitat empresa
per Descartes, que acaba amb la consciència pura que és equivalent llavors al
no-res, en aquest sentit són coherents també les interpretacions del film com
una al·legoria de l’aprenentatge de la pròpia mort. També és ben plausible, i
molt actual, pensar que E, la càmera, és
una representació de la tecnologia moderna. Hi ha qui pensa que el migmetratge
és una cimera de l’art cinematogràfic i
qui pensa que és una de les més grans bestieses mai filmades. Com que aquí el
teniu sencer podeu rumiar-vos-ho al vostre gust. Del que he vist llavors,
potser al més s’assembla és al Chien
andalou, i es pot veure com una replica. Al film de Buñuel l’ull és
destruït d’entrada i es desplega la potència de l’inconscient durant el temps del film, a Film l’ull no és destruït, pel contrari,
la seva persistència és absoluta i no hi ha altre desplegament que el de la
buidor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.