Torno a veure Dirty
Harry, el film de Don Siegel que el
1971 va confirmar l’estrellat de Clint Eastwood. Per entendre el
film tan important com Siegel o Eastwood és l’any 1971, amb els
EEUU immersos encara en una guerra exterior molt complicada i una
sensació que la tensió interna era màxima. Dirty
Harry fou un èxit absolut però també
un film molt polèmic. La recentment traspassada Pauline Kael ho
considerà un film obertament feixista. Jo personalment no hi
estaria d’acord. Siegel no era un feixista sinó més aviat un
liberal. Després que Sinatra es trenqués la mà i perdés el paper,
la següent opció fou John Wayne, que refusà per fer The
cowboys, i Siegel volia posar-li com
antagonista, en el paper de Scorpio, a Audie Murphy. La
intencionalitat de confrontar dos herois del patriotisme americà
semblava prou clara. El film es revela un cop fet molt més ambigu
del que podia dir Kael. L’escena de l’estadi amb el moviment
d’allunyament que iguala el policia i l’assassí sembla incidir
en la intercanviabilitat de tots dos personatges, que comparteixen
molts trets en comú i una mateixa tendència a la sociopatia.
Seguint el comentari de Hoberman, el qual fa una bona anàlisi del
film al seu The dream life, potser no és clar que Dirty Harry sigui
una pel·lícula feixista, si ho és que té un heroi feixista.
Hobelman veu Harry com el darrer esglaó d’una cadena de
degeneració de l’heroi americà on serien el Gary Cooper de High
Noon o el Marlon Brando de The
Chase, homes que defensen la comunitat
i per fer-ho han d’enfrontar-se amb ella. La diferència és que
Callahan no té la posició de superioritat del marshall de High
Noon. El film així podia ser apreciat
per la dreta republicana, Bush en la seva campanya oposà els fans
del film bons americans als mals americans que preferien easy
rider, però tenia un punt pels que en
estaven en contra del sistema. La revista Rolling Stone elogià
l’actitud anti-burgesa i antiautoritària de Harry i el film era
seguit amb devoció, com explica la mateixa Kael, a cines freqüentats
per minories ètniques , doncs confirmava la visió de l’actuació
de la policia que tenien aquestes minories. Per Hoberman, Harry és
un feixista perquè la seva posició no té res a veure amb cap idea
i es redueix a la pura acció (llegint la nova biografia de
Mussolini, jo n’estic d’acord, el feixisme és essencialment
això) És un home cansat de paraules i discursos que generen una
retòrica legalista, que acaba constituint-se com una finalitat en
ella mateixa; un testimoni més de la degeneració de l’ideal
il·lustrat. Harry apel·la quelcom que qualsevol de nosaltres en
cert moment pot estar a prop de sentir, que el sentiment del que és
just o injust és més important que el contingut de les lleis. Un
principi que és evidentment fals, però que no cal oblidar , perquè
les lleis tampoc funcionen bé si propicien la seva aparició. Més
enllà de la polèmica ideològica, el film és trepidant, dels que
no pots deixar de veure, i té una banda sonora d’un dels músics
amb més personalitat del seu temps, Lalo Schiffrin. Curiosament
sembla que era un dels films preferits del que era en aquella dècada
un dels polítics més poderosos del món Leonidas Breznev
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.