El darrer llibre
que he llegit en aquest temps de confinament ha estat una font de gran goig.
Cécile Gornet l’autora és professora
d’ensenyament mitjà a Beziers, al midi francès i amb aquest treball sobre John
Ford ha presentat la seva tesi doctoral. L’objecte del seu estudi és la quinzena de westerns sonors que filmà
Ford al llarg de la seva carrera. La idea fonamental de la tesi és que els
films de Ford no són films històrics com els fets per molts altres realitzadors, sinó que la
seva posada en escena, i la reflexió sempre
present de com es compta el que es compta, ha de fer-los qualificar com
films meta-històrics. No es limiten a mostrar uns esdeveniments passats, sinó
que mostren com es construeixen aquestes esdeveniments, no només aborden la
història sinó mostren els reptes inherents a l’escriptura històrica.
Evidentment, hi ha dos films on aquest caràcter és del tot palès: Fort Apache i The Man who shoot liberty Valance. Totes dues pel·lícules pivoten
entorn de la contraposició entre ficció i realitat, mite i veritat. En altres, com la que ella considera la seva
gran obra mestra, The Searchers, aquesta temàtica és expressada amb la mateixa
força, però de manera més subtil
mitjançant una posada en escena molt elaborada, com mostra el seu meticulós examen dels
moviments de tots els actors a la primera i
la darrera escena (anàlisi que contrasta amb la declaració de Ford a
Bodganovich de què no se n’havia adonat del caràcter simètric dels moviments de
càmera que obren i clouen el fill. Ford no va tractar molt bé a Bodganovich).
De totes maneres, les diferències entre pel·lícules tampoc són el més
rellevant, doncs hi ha una unitat entre aquests quinze films tan gran, estan
tan interrelacionats, que es poden quasi considerar com una única obra. Jo
mateix, ho he estat constatant darrerament. No hi ha cap dels westerns
posterior on no es reprengui o desenvolupi alguna situació o episodi de The Stagecoach, el primer de tots. Fa
pocs dies assenyalava que Two rode
together és molt més rica, si quan es veu es té present the searchers. Gornet introdueix una
imatge molt bonica per explicar això, quan diu que la imatge conformada per la
totalitats dels films s’assembla a un palimpsest
Ford fa els seus
films des d’una presa de partit molt clara en la polèmica que els americans
mantenen sobre el seu caràcter nacional.
Enfront de la visió més propera l’establishment i la historiografia
convencional que posa l’origen en la revolució, és a dir a l’Est, la idea
d’altres historiadors, i la que es defensa fonamentalment al cine de Ford, és
que Amèrica es construeix des de la frontera, en aquest sentit resulta també
fundador, el segons dels westerns filmats per Ford, Drums along the Mohawak,; on es mostraria el primer moment
d’aquesta expansió. En el curs de la seva anàlisi, Gornet comença examinant els elements fonamentals d’aquesta
construcció narrativa: les antinòmies
entre naturalesa i cultura, violència i llei. El tractament donat a les dones,
als indis o als negres, mostrant en tot s aquest casos l’originalitat del
tractament fordià oposat als tòpics imposat per produccions més convencionals
(així, per exemple, és significatiu assenyalar que l’únic heroi de Ford sense
febleses morals o psíquiques, el més proper a un arquetip ideal és el
personatge incarnat per Woody Strode a Sargent
Routledge; l’única pel·lícula que porta el títol del protagonista).
Si a la primera
part de l’obra tracta de la presa de posició històrica, la segona defineix el
caràcter metahistòric, la assumpció del reptes que implica l’escriptura
històrica, per la qual cosa Ford utilitza tres instruments fonamentals:
·
L’articulació
del present al passat prenent decisions narratives que posen a personatges
morts o desapareguts en el centre de significació del relat, allò que l’autora
anomena els films tombes
·
Els films,
llocs de memòria, definits mitjançant una interacció constant, les cites de les
que parlaven abans, i la definició d’un espai físic específic pel seu conjunt narratiu,
les terres de Monument Valley ( sovint una elecció des de molts punts de vista
poc realista)
·
Un
tacte peculiar d’aproximació a la realitat que és el que caracteritza
l’escriptura històrica, enfrontada sempre a la dificultat de copsar allò
universal en esdeveniments singulars.
Aquest tacte es mostra en el caràcter digressiu dels films fordians ( la línia narrativa moltes vegades es
relegada enfront de qüestions que poden semblar accessòries), i el caràcter
porós que deixa fluir la realitat amb un estil que deliberadament privilegia la
simplicitat, amb molts pocs moviments de càmera, però del tot significatius
quan es produeixen, un cine caracteritzat per un art d’amagament de la pròpia
activitat artística. La subjectivitat estructura el relat però deixant sorgir
la realitat, de la mateixa manera que el treball d’historiador ha de permetre fer sorgir
l’objectivitat.
L’escriptura històrica com es vol científica, aspira a ser logos construir
la veritat. La construcció de la veritat i aquest procés de construcció de la
veritat, encara que aquesta es presenti com a il·lusió és la qüestió fonamental
del treball de Ford.
La darrera part es diu la representació de l’escriptura i mostra com els
films de Ford reflecteixen no només els esdeveniments, sinó la manera com aquests
esdeveniments són produïts. Els elements
fonamentals aquí són la utilització de la música i la manera d’enquadrar de
Ford, que sovint delimita el marc físic de manera quedi clar aquest
caràcter de representació. Un exemple
clar és el segon flash-back de la mort de LIbery Valance on Liberty i Stoddard
apareixen de fons enfront del primer pla de Pompey i Doniphon, com si els dos
primers formessin part d’una representació de la que els altres ara són, abans
de que Doniphon dispari, merament espectadors
En termes estrictament cinematogràfics és potser el darrer capítol el més
interessant, perquè assenyala molt clarament on rau el geni fordià. Hi ha
cineastes com Orson Welles que fan la
pel·lícula al muntatge. D’altres com Hitchcock fan del guió el seu moment
creatiu essencial. Ford feia els films en el rodatge i això Gornet ho constata mitjançant l’estudi
dels únics tres guions que ens han arribat dels seus westerns i mostrant que
Ford feia del rodatge un moment de reelaboració, generalment en termes de
condensació, absoluta. L’escena final de The Searchers segon el guió, tenia
molt més diàleg que el lacònic Let’s go home, Debbie. Ethan l’encanyonava, li
deia que li sabia greu i que tanqués els ulls. Havia dos primers plans de tots dos i Etan desistia tot dient, això li deus a ta
mare. Personalment, em sembla molt
millor el que ell va deixar finalment.
Cap dels meus alumnes actuals ha vist un western. Pertanyen a un mon, el
meu, que està passant avall, però per això em resulta encoratjador veure la potent
reflexió realitzada per la doctora Gormet i saber que la meva estimació és
compartida (Kant tenia en això tota la raó, no hi ha goig estètic sense pretensió
d’universalitat) Acabaré doncs deixant-li la paraula amb la seva definició de
l’escriptura fordiana:
De même qu’un tirant délicatement
sur un tissu, on le détend sans le rompre, l´écriture de Ford semble ménager
dans les films une place pour réfléchir l’illusion cinématographique sans la
briser pour autant. Son cinéma se tient entre l’apparence et la déconstruction
Hi ha molta bibliografia sobre Ford, prou perquè sembli difícil afegir-ne
alguna cosa més. Aquest llibre crec que
ho ha aconseguit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.