Quan soc a Vilanova i vull veure pel·lícules
deixo que trií la meva mare. Això m’ha permès reveure 3 Hitchcocks de tres períodes diferents. Per
ordre de visió, el primer ha estat Psycho,
que correspon al seu millor període perquè pràcticament va fer seguides North by Northwest, Vertigo i Psycho. Vertigo avui és considerat pels crítics
com el millor film de la història, però, malgrat febleses evidents,
Psycho, fou molt més influent, doncs Vertigo tingué una acollida discreta i fou molts anys
invisible. Psycho en canvi es pot considerar en molts aspectes un film
fundador de la contemporaneïtat (hi haurien raons també per defensar North by Nortwesth també com la
culminació del seu treball, però això ho deixaré per quan la pugui reveure)
Sobre Psycho ja vaig escriure això fa bastants anys i no tinc gaire més a afegir.
El segon film Suspicion fou la primera col·laboració amb un dels seus actors
emblemàtics: Cary Grant. Potser també la més fluixa, perquè el film no és del
tot reeixit; massa determinat perquè el gir final fa la història del tot
incoherent. La idea inicial projectada per Hitchcock era que Cary Grant havia
de ser una assassí però això era inacceptable per la RKO, la qual de fet va
tenir dubtes de distribuir el film, perquè no els agradava que a moltes escenes
Cary Grant sembles un assassí. Tot i que ell no ho digues gaire clarament
suposo que a sir Alfred no li feia gaire gràcia fer un altre cop un film
americà on en recreava Anglaterra. Ells ja havia estat representat Anglateterra
molts anys i era lògica una por de quedar definit com un director especialitzat
en temes anglesos. No trigaria gaire però a fer la seva primera obra mestra
americana The Shadow of a Doubt que
possiblement l’ajudà a defugir aquesta possibilitat. Vista ara la primera mitja
hora em sembla una pel·lícula excel·lent en la presentació dels personatges i
el plantejament de la situació, però
progressivament el film perd interès fins arribar a un final més aviat decebedor, tot i que mai mancat de bons moments com el que ens proporciona el got de llet més famós de la història del cine..
Ela darrer Hitchcock que he revisat ha
estat Strangers on a Train. Una de
les seves obres mestres fetes en un moment més aviat baix de la seva carrera
doncs els films precedents havien estat un fracàs econòmic i són dues de les
seves pitjors pel·lícules, Under
Capricorn i Stage Frigth. Hitchcock no tenia un bon protagonista des
del seu punt de vista, trobava tou Farley Granger i hagués preferit William
Holden, ni es va entendre amb el guionista que li proporcionà la Warner, Raymond Chandler, però assolí el que fins
aquell moment era el seu millor treball
americà. Hi hamolts dolents memorables al seu cinema però el primer lloc
sense dubte li correspon a aquest Bruno Anthony
pel qual és recordat Robert Walker. Totes les escenes estan treballades
i tots són molt bones i sovint originals, per exemple, la mort de la dóna del
personatge de Granger amb la imatge de la seva agonia, reflectida en el vidre
de la seva ullera. El final fou
possiblement l’escena més adrenalítica de les filmades per Hitchcock a Hollywood.
El film segueix torbador per la seva ambigüitat moral provocada per la
irracional simpatia despertada per la figura del dolent i pel la problemàtica
innocència, malgrat que no hagi fet res, del personatge de Granger, tot i que
com passarà a la posterior I confess,
la pel·lícula s’entén millor des del catolicisme
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.