Al Nadal vaig tenir temps de fer un cop
d’ull per les llibreries de Londres i me’n vaig endur el darrer llibre de
Zizeck, like a thief in broad dayligth
(vull dir que l’últim que estava a l’abast
perquè ja n´´ha escrit un sobre
la pandèmia). La meva impressió no ha variat respecte de les que havia
esmentat l’altre cop que en vaig
escriure sobre ell. Intel·lectualment no resulta sempre convincent, però si
estimulant i molt sovint divertit, trencant així amb la inèrcia de molts segles
de filòsofs fonamentalment avorrits pel seu defecte de prendre’s massa
seriosament a ells mateixos. Penso que
aquesta darrera obra no afegeix gens a
les línies generals del que ha dit fins ara. El llibre constata els
senyals de descomposició del sistema i proposa com a sortida un comunisme
d’inspiració molt més hegeliana que marxista
i per la qual cal prendre una orientació del tot diferent de la que fins
ara ha tingut el que s’anomena esquerra, l’acció real de la qual als darrers decennis
ha consistit efectivament en fer de suport al sistema capitalista de producció
i govern. La finalitat de l’esquerra ja no pot consistir en la defensa de
l’estat del benestar, això és la sortida humanitària la preocupació pels que es
queden enrere, en comptes de plantejar-se el desafiament històric de canviar el
sistema perquè ningú no quedi enrere. La descripció de la crisis és contundent
i ,’expressa de maneres molt cruda quan parla del final de la natura o de
l’adveniment d’una situació en la que la
tecnologia possibilita que la més brutal tirania pugui mostrar-se com a
llibertat: fent el que el sistema vol que fem però pensant que obrem lliurament.
La situació, com jo l’entenc, és prou clara, els darrers decennis, tota la meva
vida, han estat marcat per la thatcheriana TINA (there is not alternative)
definida com únic principi de la política.
Ara l’única alternativa passa per refusar qualsevol principi d’acceptació
de TINA. La manera de fer-ho però
segueix sense ser gens clara. Al·ludeix positivament
com un exemple del camí a realitzar la
trajectòria de PODEMOS, cosa que avui dos anys després d’escrit el llibre ens
costa de creure... (fins i tot si caritativament pensem que el problema de
PODEMOS no és el moviment en si, sinó les persones fora segurament un
encegament pensar que això és fruit merament de l’atzar)
La primera part del llibre està dedicada a
l’acció política, la segona s’anomena de la identitat a la universalitat tracta
dels problemes de la relació entre identitats com element fonamental de la lluita política actual. La seva proposta
contra el neocolonialisme cultural és que cal evitar el retorn a les velles
cultures per tractar d’inventar una modernitat més radical, que permeti un
accés efectiu de cada grup a la universalitat. En cap cas refusar el patrimoni
d’Occident perquè ha estat Occident qui
ha proveït el bagatge que permet mesurar el seu passat criminal
La tercera part afirma que la possibilitat
per l’esquerra d’una transformació es troba en aprendre les lliçons del cine de
Lubitsch, la qual cosa vol dir alguna cosa així com prendre consciència de la
hipocresia com element fonamentadors del nostre discurs: Lubitsch feia present
allò que la moralitat de l’època volia ocultar suggerint la presència des del
forçat amagament . Aquesta és la manera en que la ideologia es presenta amb la
realitat. La consciència d’’aquest fet seria el que donaria una possibilitat
d’una orientació veritable.
Com sempre aquestes línies generals
resulten menys atractives que els moments singulars des de les que s’enuncien, més atractius i
engrescadors en ells mateixos; moments com la lectura de LA LAL LA LAND des del leninisme, la il·lustració del poder
de la ideologia des del comentari de la seva escena preferida de The Sound of Music (és la del video, com
podeu veure el contingut de la mare superiora a la que acut la confusa Andrews
per la seva atracció amb el Baró, és que pugi la seva muntanya, és a dir, que
accepti el desig sexual prohibit com senyal d’obediència a Déu. L’escena és tan
pertorbadora que fou censurada a la Iugoslàvia
comunista). Finalment són aquests moments el que més retinc i més profit
em dóna de la lectura de la major part de les obres de Zizek.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.