Hi ha tres grans
atacs filosòfics, que jo conegui, a la ficció. El més antic i
important és que Plató li fa pronunciar a Sòcrates a la República,
quan els poetes són bandejats de la ciutat i el seu treball es
situat al nivell més infirm de la realitat. El segon és Rousseau,
el qual pensa que en una república ben constituïda els ciutadans no
poden cedir el protagonisme a altres diferents d’ells mateixos i
han de ser el protagonistes del seu propi entreteniment, fent
desfilades i coses així. Un tercer és de Pascal que veu la comèdia
com el perill més gran per a un cristià, perquè la seva
capacitat, quan és bona cal suposar, de descriure les passions les
ajuda a néixer en el seu interior. Com Plató allò que s’enveja
a l’autor de ficció és un poder que no tothom pot tenir i que
generalment el filòsof no pot tenir. Ningú a hores d’ara és
seriosament, tothom pot ser qualsevol cosa de broma, platònic,
pascal o rousseuanià. És a dir no creiem , ni podem creure, a les
idees, la virtut republicana o el cristianisme com és concebut per
Pascal. En canvi, la política es redueix a comptar històries i la
filosofia ja havia començat una mica abans. La Novel·la ha
substituït la teologia. Aplicant-ho personalment, ho he fet tot molt
malament i potser he vist massa cine o potser he llegit massa
filosofia. Sé que he fet un error, però no acabo de decidir-me per
quin
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.