Rellegeixo aquests
dies La religió dins dels límits de la
mera raó, que no tocava des del tercer
o el quart any de la carrera. El que tinc per casa és la versió
castellana de Felipe Martínez Marzoa i penso que la vaig llegir quan
encara no sabia quin era. Tot el que recordava després d’aquestes
dècades és que Crist és presentat com un exemple històric i
pràctic del que significa viure d’acord amb l’imperatiu
categòric i que això constitueix la veritat essencial del
cristianisme, més enllà de tot revestiment mític. Certament
aquesta segueixo pensant que és la idea essencial. Però des de la
meva perspectiva present hi ha d’altres molt interessants. Potser
la que més el tractament kantià de la noció de perfectibilitat,
el veritable moll de l’os d’un pensament merament il·lustrat,que
és una mena de revers o conseqüència de l’assumpció que fan la
seva antropologia i la seva ètica de la noció de pecat original. De
fet, la conclusió de la primera part és que la perfectibilitat
mateixa es veu com l’essència de la disposició moral de la
religió cristiana. Ser il·lustrat és una forma excel·lent de ser
cristià. Això, certament , ho va dir Nietzsche, el que constatem és
que no li va caler ser massa original
Allò que tampoc
recordava amb precisió és un tret fonamental però no evident: la
radicalitat de l’atac kantià a la religió històrica, establerta,
molt més virulent del que l’abstracció i la fredor del seu estil
duen a pensar d’entrada. De fet, el plantejament kantià implica
una absoluta separació de religió i política en el límit ideal,
d’una manera molt més radical que la podia plantejar Hume ( que no
és del tot un il·lustrat quan es tracta de considerar el
perfeccionament de la humanitat). No val el mateix però per la fe
eclesial i sovint la contraposició entre la fe eclesial i la fe
religiosa es pot llegir com una contraposició de la que Plató
estableix entre l’opinió que regeix a la cova i el problemàtic
coneixement. En tot cas Kant és il·lustrat en quant lluita contra
la superstició i el fanatisme, allò nou que aporta és que els
fonaments de la seva lluita no és ni el coneixement de la
naturalesa, ni el instint comú o tendències naturals, sinó una
religiositat i una moralitat pura que acaben sent finalment
indistingibles
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.