Després de guanyar
el Vallverdu em vaig venir una mica
amunt una temporada, cosa d’altra banda natural, i tenia clar que volia
escriure un llibre seguint el que ja havia fet. La temàtica, el fil, que ara
volia seguir per examinar films diversos era l’auto coneixement i ho volia fer
centrant-me en pel·lícules fetes als anys setanta, quan era adolescent (per
edat segurament em tocaria més el
vuitanta, però d’una banda m’atreuen més els setanta i d’altra jo ja estava
molt fora d’ona als vuitanta, estudiant filosofia i tot això). Els films sobre
els que volia treballar des d’aquesta noció
d’entrada eren:
- Ulzana’s raid
- Raging Bull
- The Sleugth
- Rumble fish
- Chinatown
- Confidencias
- Il Casanova
Anys després la llista
s’ampliava amb Il conformista. Molt
exacte tampoc era perquè Rumble Fish és de començaments dels vuitanta, però bé,
tampoc som alemanys.
Ara, puc estar prou content de n’ haver-ho fet.
Veig clar allò que podia veure fa quinze anys però que llavors no veia; la
irrellevància d’escriure sobre cine quan les condicions actuals de producció i
exhibició han fet miques per sempre la idea d’un cànon cinematogràfic. També ha
variat la perspectiva que pogués tenir sobre aquesta noció de l’autoconeixement,
convençut com estic ara de que la
recerca del nostre interior només ens
pot dur a la buidor.
En tot aquests anys la major part d’aquestes
pel·lícules han estat més oblidades, però si hi ha una que hagi guanyat en
reconeixement, si més no part de la crítica especialitzada, és Raging
Bull, que finalment vaig reveure fa unes poques tardes. Segueix sent
magnífic i sorprenent. Raggng Bull té
potser les millors escenes de boxa mai filmades, però no és essencialment un
film sobre la boxa, doncs Scorsese no té res a dir, ni cap intenció d’alliçonar
sobre allò que els presentadors de telecinco als seus inicis anomenaven” el
noble arte”. El tema fonamental diria jo és l’opacitat amb que sovint els
humans ens enfrontem amb la pròpia consciència i,derivat d’aquest les dinàmiques destructives que això és
capaç d’engendrar i el senti ment de culpa inherent. Cal, evidentment, donar la màxima
importància a la cita de Sant Joan amb la que Scorsese clou el film, l’home
guarit per Crist que era cec i recupera la vista, que no veia i després veu. Òbviament
aquest home no és Jack La Motta i així el film tractaria de la impossibilitat
de la gràcia; de la impossibilitat de superar allò que Pascal anomenava la miserable condició de
l’home.
Scorsese no estava
interessat especialment a la boxa però
si ho estava a la gràcia, que en el seu cas volia dir trobar un camí de sortida
després que els darrers anys dels setanta excessos de tota mena l’havien
conduït una situació de decaïment físic i mental molt greu. No fou fàcil per DeNiro, la veritable ànima del projecte de
dur-lo a rodar el film. Però si el text final no val evidentment per la Motta,
si que val segurament pel propi Scoserse.
La Motta no era una figura
especialment recordada ni estimada en el mon de la boxa, havent estat com surt
al film, sancionat per haver arreglat com a mínim un combat. Fou un bon boxejador
però d’un talent molt inferior al de Sugar Ray Robinson. Al film és un dels
protagonistes més desagradables que hom pugui concebre. És així un personatge
amb el que identificar-se quan tens una especial nàusea per tu mateix. En
aquest sentit és una cloenda perfecte del cine dels setanta. El triomf crític
del film no va impedir que Scorsese caigués en un cert ostracisme als anys
següents,mentre Hollywood feia un gran
esforç per oferir obres menys conflictives.
Com hem dit fou de Niro
l’ànima del projecte, el que tingué la idea de fer el film i lluita per
fer-ho. És normal perquè de molt lluny
ha estat el seu millor treball. Ell no mimetitza LaMotta sinó que es recreà com Jake La Motta,
treballant aquesta caracterització a un intens nivell psíquic però també físic.
Potser fins al treball de Joaquim Phoenix a Joker
no havíem tornat a veure res de tant intens.
Després de veure’l vaig
trobar pels meus prestatge una recopilació de Cambridge UP sobre el film, on
intervenen diversos professors americans. Com quasi sempre és un treball molt
desigual. El millor, pel meu gust, és un article de Michael Anderson sobre la
centralitat al film de la noció de performance, que és allò que devia fer el
film tan atractiu per De Niro, fins a d’altres menys del meu gust com el de
Mark Nicholls relacionant el film amb the
bad and the beatiful des de la idea que tots dos són representacions
idealitzades de la horda originària de la que parlava Sigmund Freud.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.