L’altre dia parlàvem
al correu de Fernando Fernan Gómez i el mateix vespre, evidentment influït,
vaig posar l’únic dels seus films que tenia el meu abast. L’Extraño viaje que
va rodar a començament del seixanta amb un èxit molt discret perquè no va tenir
gairebé distribució. De fet, va ser rodat com entre amics segons el testimoni
del seu protagonista, Carlos Larrañaga,
que explica que el cotxe de producció era el seu cotxe i que estava present a
tot el rodatge, encara que hagués acabat les seves escenes, per tornar a Madrid
la gent de l’equip. El film ara es veu amb gran plaer des de la primera escena (la del clip) quan veiem una orquestra tocant
els ritmes moderns de l’època en un ambient radicalment rural i les veïnes
comenten un succés extraordinari, el robatori d’una cotilla, afirmant que
“hoy en dia, hasta los ladrones estan corrompidos” (afirmació
quintaessencialment espanyola, posant sempre com tema central a la decadència).
L’obra resulta
sorprenent perquè no es deixa amb facilitat enquadrar en cap dels gèneres més o
menys habituals. Sovint hi rius molt però no acaba de ser una comèdia. Algunes vegades la planificació i el treballs
dels actors remeten al cine de terror (un d’ells és un figura tan emblemàtica
com la de Jesús Franco) i que hi hagin tres morts violentes ens pot fer pensar
al cine negre. Però a diferència del negre americà, no sembla haver cap
destí tràgic sinó que és la maldestresa dels protagonistes la causa de
les morts i la font del terror és la
immaduresa i infantilisme dels germans interpretats per Rafaela Aparicio i el ja
esmentat Franco. Segurament la millor
clau per definir el treball de Fernan Gómez és pensar que assolí la versió
cinematogràfica d’una figura literària també molt espanyola: el esperpento.
Conté a més , l’escena més pertorbadora del cine espanyols dels seixanta quan
veiem un Carlos Larrañaga transvestit fer de model per la seva dominant i
envellida amant, en una escena que només va poder passar perquè o la censura no
la va entendre o va considerar que era millor confiar en que ningú veuria la
pel·lícula, com així va ser.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.