Quan vaig
treballar fa uns anys el tema del desig mimètic, vaig trobar el treball de
Clement Rosset, un autor amb la virtut de no fer llibres innecessàriament
llargs, com fa pràcticament tot el gremi. (crec que sovint això és de les
poques coses que s’aprenen a la universitat, a escriure innecessàriament). Fa
poc vaig encarregar i he llegit els seus principis de sagesse et follie, els
quals es desenvolupen des d’una afirmació que em sembla molt versemblant: no hi
ha cap motiu per sostenir, més enllà del
desig del lector, que el tema del poema de Parmènides sigui una
distinció entre el ser i l’ens com havia afirmat Heidegger i de manera decisiva
a França Beaufret. El verb grec einai no permetria la diferenciació de ser i
existir. Des d’aquí infereix que la interpretació dualista del paisatge és un
exemple de lectura retrospectiva i que allò que efectivament si subratllaria el
poema de Parmènides és que l’absència del passat i del futur, és el caràcter
més propi de cada existència. Aquí s desenvoluparia l’aspecte tràgic de l’existència
que sovint es caracteritza per no poder acceptar el present, que efectivament
és, des d’un passat sempre esvaït de manera irreversible, indiferent en la seva
inexistent realitat en quant passat. Diversos exemples, Molière i Conrad, entre
ells li serveixen per il·lustrar aquest error de la negació de la realitat
apel·lant a una pretesa e il·lusòria preeminència del passat. Allò que defineix
l’existència és el seu caràcter de present radical. Existir va més enllà del
ser-hi, perquè les coses sempre sabem que hi
són però rarament en som conscients de que existeixen. Per això la
millor imatge filosòfica de l’existència, una idea extreta de Kant i Sartre, és
el mareig ; quan ens maregem és el tot, i no cap ens en particular, allò que ens
afecta i es fa culpable del nostre malestar. A partir d’aquí, l’assaig repren
Schopenhauer i defineix la música com existent real, en quant no requereix de res per fonamentar-se
i afirma també que són els animals el
qui precisament millor es poden definir
com existències pures.
A aquest assaig
li segueixen dos d’ extraordinàriament breus. El primer sobre la follia, es
defineix a partir de Parmènides com la no acceptació de l’existència. És el
camí que Diké pensa que no ha de ser transitat, però que de fet ho és i molt,
perquè hi ha pocs humans que no tinguin, desenvolupin, un cert gust per allò
irreal. Montaigne ho ha expressat amb claredat i concisió quan afirma que nous pensons toujours ailleurs. Per
defugir això, aquesta perpètua fugida de la realitat, Rosset pensa que cal fer
cas a Montaigne i refiar-se sempre molt més del cos que de l’esperit. El darrer
assaig està dedicat al pocavergonya , pel que ser és i el no ser no és, el
cínic que des d’aquesta consideració compatibilitza una pràctica i una teoria
contraposada
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.