Fa uns dies
comparava el Lincoln de Ford amb el Lincoln de Spielberg, per fer clara la
diferència entre un treball bo i un treball genial. I penso que això
podia ser una mica injust per Spielberg. El millor Spielberg sempre està lluny
del millor Ford, però el conjunt del treball de Spielberg és molt sòlid i considerant
conjuntament constitueix una obra de gran importància. Darrerament he vist dues mostres. La primera minority report que no veia des de la
seva estrena, a un dels cines desapareguts de Barcelona el Waldorf, recordava
que m’havia agradat però `poc en concret. Ahir al vespre el bon record es va
confirmar. Els films de Spielbers no se’n fan mai llargs, cosa que és una
raresa al cine del nostre temps, i com a pel·lícula d’acció resulta extremadament
competent i entretinguda, tot conservant al punt de partida l’element
inquietant, en aquest cas una inquietud plenament metafísica, pròpia dels
treballs de Phylip K. Dick. Dos escenes em semblen molt a retenir: la discussió
metafísica entre els personatges de Colin Farrelt i Tom Cruise sobre la
causalitat , el que el que tenen a les mans són boles de billar (l’escena de
més amunt). I l’escena de la fabrica de cotxes, lexus, on Spielberg assoleix
introduir l’escena que Hitchcock pensà per North by Northwest i no fou capaç
d’introduir.
The Bridge of the spies és una mostra fins i tot millor de la competència narrativa de
Spielberg. Un thriller de gran tensió en el que de fet no hi ha escenes
violentes ni d’acció. Els actors hi juguen un paper important. Mark Rylance que
guanyà l’oscar al millor actor secundari està perfecte com l’estoic (would
it help?) espia soviètic (la millor actuació que he vist en la meva vida
potser és una de Rylance fent vuit
o nou papers a una representació de la tempestat de
Shakespeare). El protagonista és Tom
Hanks, al qual Spielberg li dóna papers que el posen a l’alçada de Stewart o
Fonda, com a representants de la
consciència liberal americana. Aqui
Hanks és un advocat especialitzat en segurs però que no defalleix en perseverar
`per assegurar al seu defensat totes les
garanties del sistema judicial americà, tot i que sigui possiblement un espia
soviètic. La relació entre l’advocat que posa la llei per sobre de qualsevol
altra consideració, i l’espia que no per ser-ho deixa de ser un tipus
fonamentalment decent és el millor del film, a més del seu testimoni d’un
episodi poc conegut de la guerra freda i d’una recreació ben convincent del
Berlin d’aquell temps
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.