El 1957 J.L. Godard
era crític de Cahiers du cinema i tenia absolutament clar que la
millor pel·lícula de l’any era Bitter
Victory de Nicholas Ray. De fet era més
que la millor pel·lícula de l’any, era el cine. El film no
tingué, però, gaire èxit. La història tracta d’un atac per
sorpresa d’un escamot britànic al quarter general de Rommel.
L’oficial al cap és un buròcrata poc dotat per l’acció real i
el seu primer oficial és un arqueòleg, bon coneixedor del desert,
profundament escèptic i sense cap mena d’il·lusió per res.
Originàriament aquest oficial havia de ser Montgomery Clift i el
seu superior Richard Burton. Quan Clift s’esborrà del projecte, el
substituí el propi Burton i Curd Jurgens, un actor llavors molt
popular a Europa, entrà al projecte. Tot i que era un bon actor, el
cert és que veure un alemany fent d’oficial britànic fou més
aviat un motiu de distanciament del públic. El conflicte bàsic és
entre els dos oficials, Jurgens es sap ell mateix incapaç d’exercir
el comenadament i Burton n’està d’acord, el menysprea per això
m i menysprea l’activitat bèl·lica en general. A més tots dos
han tingut relacions amb la mateixa dóna, l’esposa de l’oficial
superior, que havia estat abandonada pel personatge de Burton. Tenim,
doncs, una situació de triangle semblant a la de Johny Guitar, però
aquest film de Ray resulta més desesperançat, perquè a diferència
de Viena o Johny, el capità Leith no té cap força per tirar
endavant, és un home del tot convençut que no li queda cap camí.
Està aixafat per la seva desesperança, com el major Brant ho està
per la seva covardia. Com sovint al cine de Ray és un film molt
nocturn i sense cap mena d’èpica, potser junt amb The Lusty Man,
és el film on el seu pessimisme és més palès i on queda més clar
perquè Ray és el gran romàntic del cine americà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.