Torno
a veure, aquest cop a Vilanova en companyia de ma mare, the
Appartment, l'obra mestra de Wilder.
Rodada immediatament després de some
like it hot, era un pas més en la seva
col·laboració amb Lemmon, que si a la primera està bé, a la
segona està millor amb un paper més complex que li obliga a molts
més registres. No trobo que es digui gaire, però Wilder era un gran
director d'actors. El trio protagonista a més de Lemmon era Shirley
McLaine, segurament la millor actriu de la seva generació, i un
senyor com Fred McMurray, present a moltes pel·lícules
intranscendents, però que es guanyà un lloc a la història del cine
amb els dos papers fets amb Wilder. Se n'ha parlat molt d'aquest film
tan antic i només vull dir dos coses. La primera és que m'agrada
molt l'escena inicial. Wilder no era gaire cinèfil, però és
difícil no veure aquesta escena d'obertura com un homenatge a The
Crowd. Trauner hi ajudà molt creant
l'escenari d'aquella oficina que sembla infinita, però la veu de
fons, la presentació del que després serà el protagonista,
s'adequa a la imatge mostrant-nos la irrellevància de la vida, una
dada més a qualsevol estadística, d'aquest pobre home, que aprendrà
tanmateix que la irrellevància no implica la indignitat. La segona
és que aquest film és irrepetible, perquè la mirada de Wilder,
està vinculada a una experiència de la realitat americana molt
difícil per a un realitzador del nostres temps, per exemple: una
biografia que li permetia estar a la vegada dintre, exiliat ignorant
de l'anglès que acaba triomfant, i fora, perquè mai no perdé el
seu background cultural i deixà de situar-se en relació a aquest.
Aquesta capacitat potser es el que defineix el millor cine americà.
I encara, una tercera, per més vegades que la vegi, no deixo
d'admirar mai com escrivien de bé, Wilder i Diamond, allò que
nosaltres diem, no deixar una puntada sense fil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.