Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 11 de març del 2020

Falsa conciència


Aquesta és una de les nocions més indispensables que Marx ens va deixar per entendre la realitat. N’he vist dos bons exemples darrerament  en treballs del meus alumnes. D’entrada la major part es defineixen com ateus i la seva ignorància sobre matèria religiosa és gairebé absoluta.  Tanmateix, quan es posen a pensar arriben a resultats inesperats. Així un grup de batxillerat comentava un text de Hegel on l’autor de la Fenomenologia es preguntava sobre si era superiora la bellesa natural o l’artística i per tant humana. La unanimitat en triar la primera era absoluta i la raó de fons és la inconmensurabilitat entre la natura i l’humà. Mutatis mutandi, l’argument és originalment teològic.  La natura representa un ideal de perfecció absoluta i ningú la vol veure com un àmbit on predomina l’atzar, cosa molt més coherent des d’una perspectiva darwiniana, que seria congruent con la seva pretesa visió del mon.
Els de segon em comenten el text Humià de l’abstract on reflexiona sobre la impossibilitat d’una identitat personal contínua. La pregunta d’opinió els fa relacionar el text amb la qüestió de la pervivència després de la mort, en termes cristians la immortalitat de l’ànima.  Quasi tothom apel·la una mena d’argument ad ignorantiam perquè tot i que en part volen estar d’acord amb Hume,  entenen que una noció com la d’ànima  tampoc té gaire sentit ,no volen renunciar a la possibilitat de la supervivència individual, encara que no quedi gens clar, si no tenim ànima, que és allò que sobreviu.  La profecia de Nietzsche va molt i molt lenta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.