Si
a la part primera i segona de raons i persones he tingut un interès
relatiu, la tercera part és una de les lectures més interessants
que he fet mai. El tema és la identitat personal i Parfitt segueix
la línia de pensament iniciada per Hume en el Tractat.
La seva posició és reduccionista. No creu en alguna realitat més
que serveixi on projectar la noció d’identitat personal, en termes
estrictament filosòfics, l’ego cartesià. Hume és un punt de
partida obvi, però també Star
Trek,
que ell devia veure de jove i jo de petit. Els personatges de Star
Trek
es teletransportaven, com potser recordareu, d’un lloc a l’altre.
En el procés es suposava que el seu cos era replicat exactament en
el nou lloc i això implicava destruir-ne el vell. Mai no dubtàvem
de què el capità Kirk que corria pel planeta era el mateix que un
minut abans era l'entrerpise, però parlant estrictament era una
còpia, una replica, indistingible, però un altre. No hi havia però
diferència, quan arribava al planeta X, Kirk tenia consciència
perfecta de la seva identitat, recordava qui era i les raons per les
que havia hagut d’anar al planeta. Sempre veiem un sol Kirk i no en
teníem dubtes. La ciència no fa possible encara la
teletransportació immediata, però en un cert sentit, sempre som
teletransportats. La variació dels nostres cossos al llarg del temps
és un fet indubtable. També ho és, això és el que fa palès Hume
al Tractat
, el del nostre psiquisme. Per això la identitat personal no pot
fundar-se en cap criteri de permanència. Parfitt proposa un de més
clar en la línia de la proposta budista de la que parlava en un post
anterior. La identitat es funda en la connectivitat; en el fet que
determinats estats mentals poden ser associats amb el que tinc en
aquest moment. Aquest és un pensament alliberador. Com ell mateix
diu en un parragraf clau:
Després
que Hume es va batre amb el seus arguments es va trobar abocat a “la
més deplorable condició imaginable, envoltat de la més profunda
foscor”. El guariment fou sopar i jugar a backgammon amb els amics.
Els seus arguments recolzen un escepticisme absolut. Això és pel
que portaven foscor i solitud. Els arguments pel reduccionisme tenen
un efecte positiu sobre mi. Batre’m amb aquests arguments trenca el
vidre entre jo i els altres. Com ja he dit, m’amoïno menys per la
meva mort. Aquesta és merament el fet que, dintre d’un cert
temps, cap de les experiències que s’esdevindran estaran en
relació, d’alguna manera, a les meves experiències presents.
Realment això importa tant?
Aquest
paràgraf és el nucli essencial de la seva argumentació. Ve
precedit per una defensa del reduccionisme que arrenca des del
capítol onze anomenat “com som allò que no creiem ser”- no som
un ego cartesià, perquè la continuïtat psicològica no pressuposa
la identitat personal. El punt més fort de la seva argumentació és
que mentre la identitat és una qüestió de tot o res, jo soc Jordi
o no ho soc, non tertium datur, no s’esdevé així ni en el cos ni
en la ment, on la continuïtat sempre pot establir-se d’una manera
gradual. En aquest punt Parfitt connecta essencialment el seu
reduccionisme al fisicalisme i es recolza en la darrera investigació
sobre el cervell que ha constatat la possibilitat de ments dividides,
estats de consciència coexistents. Quan tals estats s’esdevenen
els reduccionistes volen plantejar la pregunta per on rau la
veritable identitat, però aquesta pregunta no té resposta possible
i és irrellevant. Ell formula així el seu canvi de paradigma:
El
punt de vista cartesià pot ser comparat amb la creença newtoniana
en un espai i un temps absolut. Newton creia que qualsevol
esdeveniment físic tenia la seva peculiar posició només en virtut
a la seva relació a aquestes dues realitats independents: espai i
temps. Ara nosaltres creiem que un esdeveniment físic té la seva
particular posició espaí-temporal en virtut de les seves diferents
relacions als altres esdeveniments físics. Des del punt de vista
cartesià, un esdeveniment mental particular es dóna dintre d’una
vida determinada només en virtut de la seva adscripció a un ego
particular. Neguem que la topografia de l’”espai mental”
estigui donada per l’existència d’aquests egos persistents.
Afirmem que un esdeveniment mental particular és dóna dintre d’una
vida en virtut de les seves relacions amb molts altres esdeveniments
físics i mentals que, estan interrelacionats,constitueixen aquesta
vida
Des
d’aquest punt de vista ja no tindria sentit parlar d’esdeveniments
subjectius, sinó d’esdeveniments auto-referents.
Per
Parfitt l’alternativa a l’impossible ego cartesià és pensar les
persones com nacions. Afirmem que França existeix. Existeix, un
territori, una història, unes persones que anomenem francesos, però
França no és res separat de tot això (aquest exemple és
evidentment humeà), de la mateixa manera:
L’existència
d’una persona durant qualsevol període de temps consisteix en
l’existència del seu cervell i el seu cos, i la producció dels
seus pensaments, la realització dels seus fets i molts altres
esdeveniments físics i mentals
Cap
d’aquests constituents en ell mateix implica una situació de tot o
res, , ni tan sols l’existència continua del cervell. Determinades
alteracions del meu cervell em poden dur a la resposta de si el
resultat és encara jo o algun altre, cosa que significaria la meva
mort. Però cap de les dues respostes és la bona, ja que simplement
són diferents descripcions del mateix estat, la supervivència
diària és un cas extrem d’aquest fals dilema. Parfitt subscriuria
el que fa uns dies replicava als meus alumnes quan m’argumentaven
que jo no tenia experiència de la mort. Cada nit en tinc. La
supervivència ordinèria és més o menys tan dolenta com ser
destruït i replicat. Parfit
reconeix però que aquesta evidència tot i ser suportada per
raonaments evidents és difícil d’acceptar, com deu ser difícil
no tenir vertigen sobre la superfície de cristall que diuen que hi
ha sobre el canyó del Colorado.
Un
canvi sobre la naturalesa de la identitat personal implica un canvi
de les nostres creences sobre la racionalitat i la mortalitat. Les
persones que no podem entendre’ns com ego, ho hem de fer com
series, cosa que simplifica i fa intel·ligibles als humans les
nostres experiències personals en qüestions com l’enamorament, el
qual pot ser per una realitat per sempre, però tenint en compte que
els actors són realitats transitòries Des d’aquesta via
desapareixen el motius per tenir la por essencial del mort, el meu
jo no pot morir perquè no és res i tot motiu per qualificar
l’egoisme, l’interès propi, com la doctrina més purament
racional.. Aquesta manera de pensar és molt efectiva en problemes
debatuts moralment com l’abortament o l’eutanasia molt més
simples si reemplaçam el punt de vista del tot o res per una
consideració més gradualista. De la mateixa manera entendre la
nostra vida des de la pluralitat, suprimeix barreres envers el
proïsme. La identitat dels altres deixa de ser una barrera
infranquejable. La solidaritat resulta molt millor fonamentada que
l’egoisme.
Les
meves creences recolzen principis morals. Esdevé més plausible, si
pensem moralment, centrar-se menys a les persones, els subjectes de
les experiències, i en el seu lloc centrar-se a les experiències
mateixes. Esdevé més plausible afirmar que, de la mateixa manera
que ens sentim en el dret d’ignorar si la gent ve la mateixa o de
diferents nacions, estem justificats per ignorar si les experiències
venen de les mateixes o de vides diferents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.