A l’inici de la seva conservació el reí cortesment li pregunta al monjo
el seu nom i rep la resposta següent: senyor soc conegut com “Nagasena”, el meus col·legues a la vida religiosa es
dirigeixen a mi com “Nagasena”. Encara que els meus pares em donessin el nom “Nagasena”
... és tan sons una apel·lació, un forma de discurs, una descripció, un ús
convencional. “Nagasena” és només un nom, rera el qual no hi cap persona a ser trobada
Penses
que existeix un ser sintient, o Mara?
Estàs
perdut per una concepció equivocada
Aquest
embolic d’elements és buit de jo
En
ell no hi ha cap ser sintient .
Així
com un conjunt d’elements de fusta
Rep
el nom de carro
Així
donem als elements
El
nom d’un ser imaginari
Buddah ha
parlat així: “ Germans, les accions
existeixen i també les seves conseqüències però no pas la persona que actua. No
hi ha ningú per emportar-se aquest conjunt d’elements, ni ningú per assumir-ne
un conjunt . No hi ha individu, és només un nom convencional donat a un conjunt
d’elements.”
Vasubandhu......Quan Buddah diu “jo mateix era el
mestre Sunetra” vol dir que el seu passat i el seu present pertanyen a un i el mateix llinatge d’existències momentànies, no
vol dir que els primers elements no han desaparegut. De la mateixa manera que
quan diem “ el mateix foc que ha estat consumint aquella cosa ha arribat a aquesta altre”, el foc no és el mateix, però
passant per sobre aquesta diferència, indirectament anomenem foc a la continuïtat
del seus moments.
Vatsiputriya: Si no hi ha ànima, qui és el que se’n recorda?. Vasubandhu: Quin
és el significat de la paraula recordar-se’n? Vatsiputriya: significa agafar un
objecte amb la memòria. Vasubandhu:
Aquest agafar amb la memòria, és alguna cosa diferent de la memòria? ? Vatsiputriya:
és un agent que actua mitjançant la
memòria. Vasubandhu: acabem d’explicar
que és l’acció mitjançat la qual es produeix la memòria. La causa productiva d’un
record és l’estat de la ment escaient. Res més. Vatsiputriya: Però quan
utilitzem l’expressió “Caitra se’n recorda”, que significa? Vasubandhu: en el corrent de fenòmens que és
designat pel nom Caitra, hi apareix un record.
El terme budista per un individu, un terme que
pretén suggerir, la diferència entre la visió budista i d’altres teories és santana, és a dir,
un corrent
Vatsiputriya:
Què és una existència real i què és una existència nominal? Vasubandhu:
Si alguna cosa existeix per ella mateixa (com un element separat) té una existència real. Si alguna cosa
representa una combinació (de tals elements) és una existència nominal
Allò mental i allò material hi
són realment aquí
Però
no ha cap ser humà per ser trobat
Doncs
és buit com ho és una nina
Només un amuntegament patidor de pals i herbes.
El text de més
amunt és el darrer apèndix del llibre de Derek Parfitt, reasons and persons” que he estat llegint des
de començaments d’any. El text és un “collage”
de diferents fonts clàssiques del budisme. Parfitt utilitza Buddah per acabar
de dir el més essencial del que ell volia dir; la seva visió sobre d’identitat
personal, sobre la qual fonamenta una resposta a les teories ètiques basades en
el propi interès. Més endavant voldré fer un parell d’entrades sobre aquest
llibre, amb el qual he retrobat un camí que havia deixat. Avui estic per divagacions més generals i més
cenyides a l’actualitat de la pandèmia. Un dels efectes possibles de tot el que
està passant podria ser un augment del prestigi de la Xina. Això tampoc és del
tot nou. Des de fa temps llegim que el centre del mon estava canviant i havia
de canviar. Això potser accelera un
procés que ja existia. Per la gent com jo educada en la lectura de llibres dels
darrers dos segles pot semblar una gran catàstrofe. De fet, utilitzant un punt
de vista una mica més ampli pensar que Xina esdevingués la potència hegemònica és
un retorn a una normalitat que només es va trencar durant dos segles (en gran
part perquè els xinesos no foren capaços de concebre la perversitat dels
anglesos). El canvi d’hegemonia seria segur econòmic, malauradament podria ser polític i no estaria
malament que fos religiós. En un cert sentit essencialment soc cristià. Fora
impossible que fos altra cosa. En soc
conscient de la bellesa dels evangelis i del que, per seguir Girard, podríem dir
la seva veritat antropològica. La seva
ètica no té el defecte d’estar equivocada, sinó més aviat de ser molt radical,
potser inaplicable. He conegut molt poca
gent capaç d’estimar els seus enemics, cap cristià. La seva metafísica és,
però, ridícula. En aquest sentit la comparació amb el Budisme fa aquests defectes
ben palés. Ahir hi pensava mentre el
veia el programa d’Evole on es donava veu al’ex-president d’Uruguay Mujica i a
l’actual Papa. Mújica pertany a aquesta
curiosa secta cristiana que es defineix com atea i deia alguna cosa així com
que ell creia a la Biologia i que el nostre ser ve del no-res per anar al
no-res. Sona molt tràgic, massa tràgic i
les consideracions de més amunt permeten defugir aquesta tragi citat. Ni venim
del no-res, ni anem del no-res però tampoc es pot dir amb tota rotunditat que
som. El Papa Francesc va dir alguna cosa així com que Déu perdona sempre, els
homes de vegades i la natura mai. Em sembla una persistència tràgica a l’error
que ja ha durat masses mil·lennis d’oposar la realitat humana a la natura. El
Budisme aquí torna a ser més tranquil·litzador prenent una opció més assenyada:
no pas una alternativa a la metafísica, sinó la seva renuncia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.