Sacarina és el nom de l’obra que la companyia la ruta 40 ha presentat aquest mes al
Maldà. El Maldà és un espai petit i la
companyia decidí prescindir de la divisió entre l’espai escènic i el dels
espectadors. La sala està disposada com una cafeteria, però mentre la major de
taules són baixes amb cadires, hi ha tres més altes amb tamborets que són les
utilitzades pels actors, en el sentit més literal del terme, doncs dos dels
tres protagonistes són actors. La
disposició és poc habitual, però resulta molt encertada i t’ajuda moltíssim a
entrar a la representació. La història discorre a la Barcelona actual, la
ciutat on mana gent com Collboni, i ens explica les intrigues entorn de la
producció d’un episodi pilot d’una sèrie de TV que afecten la parella
protagonista i un productor, decididament detestable. (també hi és molt present
un gos). Els protagonistes són
barcelonins del nostre temps és a dir
habitants d’una ciutat amb un passat brillant, un present complicat i un futur
possiblement no gaire esperançador. Gent
abocada a la precarietat en una situació que, ja que parlem de teatre, fou
exactament la definida per Brecht, erst
komt das fressen, dann komt die moral. Un espectador, veí a la representació, amb el
que després varem coincidir al bitxo, enfront del Palau, em confessà que tot
plegat trobava els diàlegs i l’acció una mica superficial. Potser té raó, però molt probablement no hi ha una altra manera de
parlar del nostre temps, mancat de tota profunditat o, per dir-ho en termes
salesians, de tot gruix; un horitzó vital de mileurista dóna per poca reflexió
sobre el ser. Les al·lusions a Cristina
Pedroche y Jesus Vazquez, les figures que protagonitzaren potser la sèrie si el
pilot va bé, reflecteixen perfectament
allò que ens explica l’obra i que defineix la nostre situació: el triomf
aclaparador de la mediocritat. Mentre
veia l’obra pensava a un altre vespre, ja llunyà, quan vaig veure al Old Vic, speed the blow. L’atmosfera
moral no és gaire diferent, però la primera reflecteix Hollywood i tot és més
enlluernador, a la provinciana Barcelona, fins i tot la corrupció apareix més
grisa. Aquella nit vaig gaudir molt del duel interpretatiu entre Jeff Goldblum
i Kevin Spacey. Dissabte però el grandiós treball d’Alberto Díaz, Albert Prats
i Lara Salvador no me’ls feu enyorar gens.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.