El
pisito és un dels dos films que Marco Ferreri va rodar a Espanya
a finals dels cinquanta. El guió és de Rafael Azcona, basant-se en
una novel·la del propi Azcona. Ferrari era una cineasta diferent de
Berlanga menys subtil i menys estilós però el seu esperit més
salvatge també és congruent amb el d'Azcona. El protagonista de la
pel·lícula és un ja no gaire jove oficinista, Rodolfo, que vol
casar-se amb la seva núvia de tota la vida, Petrita, però no tenen
mitjans per procurar-se un lloc on viure. 12 anys d'espera estan
fent esdevenir la relació molt agre i l'única alternativa que
finalment veuen, sobretot ella, és que Rodolfo es casi amb la dóna
que el te rellogat ,una octogenària amb poc esperança de vida, cosa
que li permetria esdevenir legalment llogater. Estem doncs en un
àmbit de comèdia negra ben propi de Rafael Azcona. Més de seixanta
anys després tot ha canviat molt, ja no hi ha dictadura, però
tornem a tenir una crisi d'habitatge paorós i podem sentir dels
nostres responsables expressions tan poca vergonyes com la del cap de
Rodolfo quan aquest li demana un augment de sou. "Qué tendran
que ver los salarios de la gente, con el problema de la vivienda".
Petrita és Mary Carrillo, actriu amb molt més bagatge teatral que
aquí fa una composició de personatge dramàtic. Rodolfo és José
Luís López Vázquez encara que en si mateix el film està prou bé,
la presència de López Vázquez justificaria la seva visió. Cukor
deia que Lopez Vazquez era el millor actor amb el que mai havia
treballat i aquí deixa molt clar perquè era així. La seva actuació
és d'una expressivitat absoluta, essent capaç amb cada moviment del
seu coses de reflectir moltes coses, de vegades oposades. A Roma una
de les galeries més importants del centre de la ciutat està
dedicada a Alberto Sordi, tot reconeixent-lo com l'actor romà més
important del segle XX. A Madrid sembla que ha estat impossible
recordar-lo amb un carrer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.