Avui
fa cent anys de l'estrena d'una pel·lícula que en un cert sentit es
pot considerar un tercer naixement del cinema. El primer naixement
fora la famosa projecció a un café de Paris del nou invents dels
germans Lumière. El segon l'estrena de Birth of a nation quan
David W. Griffith va tenir la idea d'explicar històries seguint el
model narratiu de Dickens. Des de llavors s'han proposat moltes
alternatives però aquesta no ha caducat de cap de les maneres. El
tercer naixement va tenir lloc a Alemanya quan Murnau, que ja era una
figura clau del cine del país després d'haver fet Nosferatu
estrenà Der Letzte Mann on desenvolupava un concepte nou
anomenat "Die entfesselte kamera"; la camera deslligada o
alliberada de la seva immobilitat original, és a dir, per primera
vegada es van veure travellings (o si no fou la primera vegada, sí
que es va utilitzar aquest recurs de manera sistemàtica). Des
d'aquest primer cop Murnau se n'adonà que el nou recurs no només
servia per expressar la trajectòria física dels personatges, sinó
també la seva dimensió psíquica i podem aventurar que intuí la
seva capacitat per establir judicis morals, com trenta anys després
teoritzaria Godard. Der letzte Mann és una història
dramàtica, amb tocs de comèdia negra, que explica la història del
porter d'un hotel de luxe que per la seva edat és degradat a
treballar als lavabos de l'hotel, cosa que significa perdre el seu
lluent uniforme, fet que el du a la desesperació i a intents
forassenyats d'amagar la seva humiliant degradació.. El film tenia
doncs un component de crítica social important en una societat
fascinada amb els uniformes, cosa que potser a un espectador més
jove ara li costaria copsar. Tanmateix, Murnau feu un exercici
d'inventiva que encara ara ens pot deixar bocabadats i comptà amb
Emil Jannings com el porter, l'actor més important de la història
del cine alemany i un del més gran de tots els temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.