Veig
a la sala petita del TNC Tanatologia, obra de Xavier Uriz
produïda pel teatre principal de Mallorca. L'obra es situa en un
futur proper en el qual per respondre a un inquietant augment del
número de suïcidis la ciència i l'estat, que es suposa ja són la
mateixa cosa, creen un institut de Tanatologia que avalua les
peticions de suïcidi per distingir entre les que són fruit d'alguna
mena d'anomalia psíquica, llavors el suïcidi no es permès i el
potencial suïcida és dirigit a teràpia, i els que són fruit d'una
decisió conscient i enraonada, als quals l'estat els auxilia en la
seva resolució. Ës un algoritme elaborat a tal efecte el que
decideix qui es pot suïcidar i qui es enviat a teràpia. L'obra es
centra en Tara una eficient funcionaria de l'institut de Tanatologia
que per la seva excel·lència professional arriba a dirigir-lo, però
es veu incapaç d'acceptar la decisió presa per la seva filla de 21
anys que vol treure's la vida La noia és declarada apte, és a dir
que no té cap depressió ni res semblant, i entenc que vol morir per
motius diguem-ne metafísics, el seu amor- assimilació per les
papallones, sers efímers per excel·lència. Aprofitant la seva
posició la mare falsejarà l'informe provocant una tragèdia, doncs
l'intent de suïcidi de la filla no és del tot reeixit i la noia
queda en estat catatònic. El futur es presentat d'una manera freda:
la companyia bàsica de Tara és un robot fruit de la intel·ligència
artificial, desenvolupat fins al punt de poder simular personalitat
com a partir d'un cert punt fa amb la seva filla, i les relacions
sexuals semblen ja ser una cosa del passat. L'espai
escènic simulant ser la casa de Tara es molt reeixit i permet
perfectament integrar les gravacions de vídeo, essencials pel
desenvolupament de la història. L'esforç dels actors és
considerable, treballant molt l'expressió corporal especialment la
del moment en què pròpiament no són cossos, si més no, cossos
vivents. Hi ha moments de ball, una rumba, on intervenen tots i que
té el seu sentit i la introducció de l'obra, que se'm va fer llarga
i de la que no sé jutjar fins a quin punt és rellevant (potser ho
veuria clar en una segona visió, però a diferència del cine el
teatre permet això rarament i amb dificultat). Jo personalment
tampoc em vaig sentir massa afectat pel que la publicitat determina
com el problema plantejat per l'obra, el de sí un algoritme, un
càlcul racional, pot decidir sobre la nostra vida. No hi ha
justificació racional, així en general, del suïcidi, ni tampoc de
la decisió de seguir vivint. La vida està per sobre de la raó i
l'enteniment com ens han ensenyat Hume o Nietzsche.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.