Total de visualitzacions de pàgina:

dimarts, 7 de març del 2023

Escriptura i mort: Simone Weil


 

Quan li quedava un mes per morir Weil escrivia el següent sobre el seu treball:

Certains sentent confusément la présence de quelque chose. Mais il leur suffit d’émettre quelques épithètes élogieuses sur mon intelligence, et leur conscience et tout à fait satisfaite. Après quoi, quand on m'écoute ou me lit, c'est avec la même attention hâtive qu'on accorde à tout, en décidant intérieurement d'une manière définitive, pour chaque petit bout d'idée à mesure qu'il apparaît:"je suis d’accord avec ceci","je ne suis pas d’accord avec cela", "ceci est épatant","cela est complètement fou" (cette dernière antithèse est de mon patron). On conclut: "C'est très intéressant" et on passe à autre chose. On ne ne s'est pas fatigué.

Weil té raó. Per la gent que llegeix així no té cap mena de sentit escriure. El meu problema és però més bàsic i previ a l'escriptura es tracta d'aprendre a no llegir d'aquesta manera. No és gens fàcil. En definitiva, és el que hom veu com normal i el que, quan més va més, fomenten els centres d'ensenyament.

Weil no tenia gens de sentit de l'humor i era escèptica no tant sobre les possibilitats d'arribar a la veritat com de comunicar-la. Al final a la penúltima de les seves cartes confessa la seva identificació amb els "bojos" de les obres de Shakespeare o els bufons pintats per Velazquez, els que tenen la veritat però no són escolats per ningú: sens-tu l'affinité, l'analogie essentielle entre ces fous et moi - malgré l'école, l'agrégation et les éloges de mon "intelligence"?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.