Felipe Fernández
Armesto és catedràtic d’Història Mundial a la Universitat
Queen’s Mary. Fa anys que miro de seguir el que va publicant,
doncs els seus punts de vista són a la vegada originals i
fonamentats a la fiabilitat pròpia de les institucions autonòmiques
del seu país. Aquest Nadal vaig tenir ocasió de llegir-me l’últim
treball que ha publicat: Un
pie en el río. Sobre el cambio y los límites de la evolución.
Com
era propi dels temps passats, fou una lectura feta amb presses, de
fet una certa part fou a avions i aeroports, però sobre la que
caldria tornar, especialment en el improbable cas que hagués de
tornar a explicar amb una mica de detall la relació entre naturalesa
i cultura; aquest és el tema central del llibre, del qual
l’historiador britànic, ens ofereix un tractament útil perquè
tendeix a evitar el rígid antagonisme que tòpicament s’estableix
entre l’una i l’altre. La cultura no és res de sobrenatural,
tots els canvis evolutius han esdevingut en una direcció que
facilitava la transmissió de la cultura. No hi ha antinòmia sinó
convergència. Això és fàcil de veure quan considerem qüestions
com la mida desmesurada del nostre cervell, que no ofereix cap
avantatge des d’un punt de vista merament biològic, però té una
explicació més convenient des del predomini de la cultura. No té
sentit parlar d’una naturalesa prèvia a la cultura i disposicions
com l’agressivitat més que en un gens misteriós troben una
explicació més factible en una selecció natural plantejada des de
consideracions que són culturals, el triatge del més aptes per a la
guerra; la qual, com ell assenyala, té més a veure amb els esports
d’equip, com ara el rugby, que no pas amb els actes aïllats de
violència que trobem a les pàgines dels diaris. Aquestes
consideracions es veuen reforçades pel coneixement cada cop més
gran que tenim de l’existència de cultures no humanes, una dada
per exemple que no semblava certa fa trenta anys quan vaig començar
a fer classe, En un moment donat la relació entre natura i cultura
es resumeix en tres punts:
- La cultura no és un afer exclusivament humà
- L’existència de la cultura depèn de l’evolució perquè només podem fer allò que l’evolució permet als nostres cossos i les nostres ments
- La cultura pot canviar al marge de l’evolució, sense trencar però aquesta dependència
- La lògica del canvi natural no té res a veure amb el cultural que no es pot explicar des de la perspectiva merament adaptativa. Alguns canvis culturals no responen a una lògica evolutiva i fins i tot poden anar-hi en contra.
L’anàlisi
feta per Fernández-Armesto de la cultura humana posa com a noció
més bàsica la de divergència. Allò que més li crida l’atenció
no és que en comuniquem mitjançant símbols, sinó que utilitzem
tants i de menes tan variades. Més enllà de la unitat biològica
podem pensar al l’existència de diverses espècies culturals; una
pluralitat marcada especialment per riquesa i plasticitat de la
imaginació humana i tendeix a accelerar-se en els nostres temps, com
comprovem tots els que tenim una certa edat i experimentem la
dificultat, quan més va més gran, de compartir experiències amb
les generacions posteriors. En aquest sentit la veritable època de
la globalització fou el paleolític. En el seu examen de les teories
de l’evolució es confronta a l’obra de Girard i tot i reconèixer
la importància de la mimesis, assenyala que la mimesi no pot ser
primera perquè pressuposa el treball de la imaginació,
necessàriament implicada en tot acte comunicatiu. Si sembla seguir
però la idea de que l’essència de les formes culturals més
bàsiques és defugir el cercle de la violència, els bocs
expiatoris. Ignoro la formació filosòfica del senyor Fernández-
Armesto, però el paper central que li atribueix a la imaginació el
posa en un vincle directe amb el més gran dels filòsofs britànics:
la facultat humana per excel·lència és la imaginació, la qual
considera un efecte secundari, un resultat evolutivament inútil de
la necessitat d’anticipació que caracteritza els animals
depredadors, però fonamentador de la gran pluralitat cultural humana
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.