Són els
protagonistes dels dos darrers films de Hitchcock que he revisat en aquest
temps de pandèmia. És aquesta la qualificació que els hi escau a John Dall i
Farley Granger a the rope, quan assassinen un company seu per a provar una teoria mig
nietzschiana i mig de De Quincey (amanida amb uns tocs del freudianisme de
consum). El film fou famós a la història de la cinematografia per una raó que
podríem dir tècnica, els seus vuitanta minuts consten d’únic pla-seqüència (en
realitat vuit perquè no hi ha cintes de més de deu minuts). És un film fet
sense muntatge, cosa que no era banal en el debat teòric d’aquell temps
orientat a fer predominar aquest recurs sobre el muntatge. ( tampoc el film no
demostra gaire fora de capacitat tècnica, el mateix Hitchcock quan hi analitza
teòricament ho considera un error) Fora de la seva factura, crec que l’interès
del film és limitat. No em va semblar especialment coherent la trajectoria del personatge de James Stewart
que en el mig del film es pot considerar com l’autor intel·lectual del crim i
que a la fase de la resolució, òbviament
és ell qui assoleix veure el joc dels seus antics deixebles, sembla esdevenir
un altre personatge, que fins a aquest moment havia ignorat completament que
una cosa és la teoria i un altra la pràctica.
Molt més reeixit
és el personatge de Joseph Cotten a The
shadow of a doubt. Crec que fou el mateix Hitchcock en l’entrevista amb Truffaut, qui el va qualificar així, perquè el
seu motiu fonamental per ser un assassí és la seva manca d’acceptació del món
com és. Cotten, Uncle Charlie, es veu legitimat per a matar perquè pensa que al
capdavall cap crim que ell pugui cometre fa el mon significativament pitjor.
Feta molt poc temps després de la seva arribada als Estats Units, no és un film
com Rebeca o Suspicion sobre un tema
anglès, sinó que el lloc i els personatges són essencialment americans, Santa
Rosa California, i Hitchcock se’ls mira des de fora d’una manera no gaire
diferent a la dels altres estrangers que s’obrien lloc al Hollywood dels
quaranta. Ell trobà aquí una clau narrativa que utilitzà sovint amb èxit: fer
atractiu el personatge del dolent. I en
general el film es beneficia de la que ell considera fou la seva millor relació
amb un escriptor, Thornton Wilder. Al capdavall, les imatges amb les que
Hitchcock basteix la seva història no semblen treure-li en absolut la raó al
protagonista. El mon que l’envolta és avorrit i mediocre. Hitchcock i Wilder,
van tenir la inspiració que no retrobarien en el tema precedent: inventar una
antagonista que és una mena de doble de l’assassi, i que com ell es anomenada
Charly, la seva neboda, interpretada per
Teresa Wrigth. Tota la pel·lícula es construeix des de la tensió entre tots
dos, que va des d’una primitiva fascinació,
de fet enamorament, de la noia fins l’horror que li inspiren finalment
la personalitat i les accions de l’oncle,
la pèrdua de l’amor culpable
porta però una penitència evident, el
final feliç és al capdavall una promesa
de vida en la mediocritat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.