Aquest llibre d’Antonio
Scurati es presenta com una novel·la, cosa que és formalment en la seva
estructura, però no pas en el seu contingut basat en documents històrics i centrat
a la figura de Benito Mussolini. En concret als cincs anys que transcorren
entre la primavera de l’any 19 i la fundació del moviment feixista i el final de l’any 24 quan,
ja primer ministre, consolida el seu poder personal sobrevivint a la vergonya i
la commoció del cas Matteoti. Mai no havia llegit res específic sobre aquest
període i el llibre m’ha semblat apassionat i extremadament instructiu també
pel nostre present. Recordava, per
exemple, que el feixisme havia triomfat amb una mena de cop d’estat incruent, la
marxa sobre Roma. No era conscient de la gran bufonada que suposà aquesta
marxa, una demostració de força d’una gent que no en tenia cap altre que la
manca absoluta de resistència i d’interès de la major part dels italians per
defensar la democràcia. Qualsevol resposta de l’estat l’hagués aturada, però
simplement no va haver-ne cap. També altre personatge que em sonava però del
que sabia poc era Gabrielle d’Anunzio, personatge absolutament clau, pel seu
protagonisme en l’increïble episodi de l’ocupació de Fiume on perdé, en favor
d’un Mussolini que a l’hora de la veritat no el feu costat, les seves
possibilitats d’esdevenir l’home fort de la política italiana.
Evidentment, és molt interessant la
recreació del cas Matteoti quan, poc després que Mussolini hagués pujat al
poder, aquest diputat socialista fou segrestat del portal de casa teva per
aparèixer molts dies després ja com a cadàver
i mostrant signes d’ acarnissades tortures. La indignació moral fou
aclaparadora, però no es traduí en cap mena d’acció política
Si que coneixia una mica el
període anterior la trajectòria política del país transalpí a la primera guerra
mundial i la veritat és que el text m’ha refermat en el clar paral·lelisme que
podem establir amb el nostre país. El galdós paper que en Itàlia feren els
intervencionistes, tots els que s’esforçaren en modificar la posició de neutralitat
adoptada pel govern italià al
començament de la guerra, és el que aquí feren els africanistes; uns grups
ultranacionalismes adoradors de la violència que van acabar dirigint-se contra
els seus propis conciutadans. Allò més instructiu però és el caràcter alliçonador d’allò explicat pel que fa al problema de la reaparició del
feixisme. No hi ha idees feixistes. Hi ha una retòrica i un culte a l’acció
sense cap altre guia de la voluntat de poder pura. En un moment donat, Mussoilini justifica la variabilitat
dels seus principis, dient que fer el
contrari és sobrevalorar la consciència.
Cela , l’ex-combatent dels nacionals a la guerra civil, escriuria vint
anys després que els homes sans no tenen idees.
Allò que produeix calfred de
les paraules de Mussolini és la manera tan fàcil en la que poden encaixar en el
nostre context. No parlo només
d’Abascal. Fa només deu anys el president Montilla, que és des del meu punt de
vista una figura política i moralment responsable, prenia un lema idèntic al dels feixistes, posant els fets per
sobre de les paraules. Ciudadanos després també va utilitzar un de semblant. És
també la decisió, en una situació de caos, d’utilitzar la força que dóna la por
com element definidor de l’acció política i de la situació humana. En
definitiva, allò més propi del Mussolini que ens presenta el llibre és la seva
afirmació de que els principis són un llast i la seva equiparació de la
política al teatre, a l’espectacle. Foren, de fet, els feixistes els que
conscientment uniren la política i la coreografia i penso que sempre són
feixistes els que la segueixen. En tot cas l’experiència italiana permet
concloure que tan perillós són els que fan una política completament al marge
de la moral, com els que pensen que la moral és una categoria de la política.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.