De jove, mai no
em va impressionar gaire el que veia de Rosellini. Estava més preocupat per
d’altres coses, barallat en principi contra tota forma de realisme perquè a la
realitat hi creia poc, i em costava d’entendre la veneració que despertava la
seva figura per exemple entre gent com Godard que, per a mi , constituïen un
referent. Possiblement tot això va canviar després de veure Viaggio in Italia, un dels films més
importants del seu temps. Ara he
recuperat la part final de la trilogia de la guerra amb Paisà i Germania anno zero,
que no veia des d’un cicle de Rosellini a TVE2 quan encara feia la carrera de
filosofia. La mirada ha estat un altre,
potser perquè una de les coses que em sap greu de no haver fet i que més trobo
a mancar és haver estat una temporada llarga vivint al país transalpí. Si no ho
soc en cap altre cosa, si que en aquest punt soc un bon català, segon Pla, que
tampoc ho era, quan ens il·lustrem una mica el que volem és ser italians.
La primera és un
film d’episodis; sis episodis que segueixen lla conquesta d’Italià per les
tropes angloamericanes entre el 1943 i el 1945, una guerra mundial que es va
afegir a una mena de guerra civil. Cadascun dels episodis està situat a un punt
diferent de la geografia italiana i tots
segueixen l’avançament de les tropes aliades. Una guerra implica confusió. Però
a Itàlia més quan en un dia va passar de ser part de l’eix a una nació ocupada.
Ara estic llegint la treva de Primo Levi i
potser no hi ha millor testimoni d’aquesta confusió que el camp on arribà
a parar l’estiu del 45 on el govern soviètic
posa junts els supervivents d’Auschwitz, antics guerrillers
antifeixistes i els funcionaris destinats a Rumania, en principi col·laboradors
del feixisme o fins i tot feixistes ells mateixos . El film de Rosselini no ha
perdut gens amb el temps. Està fet amb
la urgència de mostrar un moment històric decisiu quan estava naixent un altre
país que havia de ser nou per força. L’ús del carrers i la utilització dels
actors no professionals creuen una
sensació de veritat que sens dubte diferenciava el film de tot allò fet
anteriorment (una sensació que mai no va ser capaç de produir el cine americà) però el punt de més interès ara mateix és la
reflexió que obre el film sobre la profunditat i alhora la necessitat de
superació de les diferències culturals.
Germania anno zero és la història d’un nen de 13 anys que malviu
entre les runes de Berlin amb el que queda de la seva família. La devastació
material és absoluta, la moral és superior i el film acabà de la manera més
cruel possible amb el suïcidi del seu protagonista, després d’haver matat al
seu pare induït pel seu antic mestre,
nazi i pedòfil (és l’escena de més
amunt). Fou un gran error, evidentment sense importància real, no haver
d’alguna manera inclòs aquest film en el
meu llibre sobre nihilisme i cinematografia (cronològicament no quadra amb el període que havia triat, però
Rossellini és un home molt més del període posterior post-clàssic), doncs no es hi ha cap retrat
millor del no-res produït per, i inherent a ,una ideologia com el
nazisme
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.