Possiblement la
història del cine hagués estat un altre si Murnau no hagués mort de manera tan sobtada i
prematura. Aquest dies he pogut veure dues de les seves pel·lícules. En primer
lloc la seva versió del Tartuf de
Molière, de la qual només resta la còpia distribuïda als EEUU possiblement
força abreujada . El film no explica la història directament, sinó dintre d’un
altre film que reflecteix una història semblant, de la qual fou protagonista el
mateix Murnau. És una narració molt
àgil, però com passa sovint a la història del cinema, potser mediatitzada pel respecta
imposat per la gran obra literària que es pren com a base.
L’altra és Sunrise, aquesta sí una pel·lícula de la
que no es poden deixar de mirar. Era el seu primer film americà, i de fet, fou
l’últim, però essent un film fundador en gran part del cine americà, no perdé
cap dels trets que definien la seva obra alemanya. De fet, la dualitat entre el
camp i la ciutat, tan típica de la mentalitat americana i que després tantes vegades
sortirà al cinema posterior, és també
entre Alemanya i els EEUU. La ciutat pot ser perfectament New York, però el
poble no té res d’americà i més aviat sembla ubicat als Alps bavaresos o a la
selva negra. Sunrise és una obra genial per com integra molts dels descobriments i
tres d’estil del cine anterior: la força figurativa de l’expressionisme, del
qual el mateix Murnau fou fundador, la
mobilitat de la càmera, que ell havia inventat a der Lezte Mann, o l’experimentació amb el muntatge que havia començat
a Einsenstein i sobre tot amb Dziga Vertov, que estava llavors treballant a l’home-camera. Les dues primeres es fan
paleses amb una escena que em va impressionar quan la vaig veure fa quaranta
anys, la trobada de l’home (mai no es diu el seu nom, ni el de la seva dóna)
amb la dóna de la ciutat en una nit de lluna plena.
A més , d’una
culminació, moltes coses sorgeixen de Murnau, doncs el film estava perfectament
integrat a la resta de la producció del moment. L’escena del intent d’ofegament
de la dóna recorda poderosament la noció
de suspens amb la que estigué jugant tant anys A. Hitchcock ( el qual confessà
la seva admiració i el seu deute per Murnau).
L’escena evidentment recorda la mortde Shelley Winters en a place in the sun (la novel·la origina An American Tragedy havia estat escrita
només dos anys abans)L’escena en què els dos protagonistes ballen en el
restaurant de la ciutat, és la llavor de la capacitat expressiva del musical
posterior i en general diria jo que tots els films americans que juguen sobre
la contraposició entre allò urbà i allò rural, li deuen una miqueta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.