Aquest és el
títol del darrer llibre de Ph. Bloom un historiador cultural del que s’havia publicat
no fa gaire anys un llibre sobre la il·lustració, gent perillosa de molt bon llegit. La idea central d’aquest nou
llibre és mostrar la interacció entre la petita edat del gel que va patir
el nostre planeta entre finals del segle
XVII i començaments del segle XVIII i els canvis culturals que es van produir
en aquell període. Aquesta petita edat del gel és un fet ben conegut des de les
cròniques de l’època que ens parlaven de fenòmens, poc després inconcebibles,
com les gelades del riu Thames que
permetien creuar-lo a peu sense problema.
L’aparició d’un nou ordre ideològic, polític i cultural es pot
interpretar com una resposta als desafiaments plantejats per la nova situació.
El canvi climàtic experimentat llavors va significar profundes transformacions
de l’agricultura que van suposar també una oportunitat pel comerç que aprofità
essencialment el país central en aquest desenvolupament de la modernitat: els
països baixos Les alteracions a les collites de cereals foren un dels fenòmens que condiciona
el canvi decisiu: convertir la terra en
un component més del mercat, una cosa que es podria comprar i vendre. Bloom té
la virtut de no edulcorar un temps que per les persones d’orientació progressista pot
ser fàcilment idealitzat, ni que sigui per la gran profusió de genis filosòfics
que hi ha haver. La crisi possibilità una redistribució de la riquesa molt més
vertical que horitzontal, on les classes populars, en general, van sortir
perdent . Com diu, recuperant el judici
de Polany, l’edat moderna comença amb una revolució dels rics contra els
pobres. (el llibre de Gonzalo Ponton explica amb molta riquesa de detalls com s’esdevinguñe
aquest procés)
Bloom presenta
els herois d’aquest període fixant-se en figures com Rembrandt, Montaigne ,
Descartes ( del que crec que no entén molt bé les seves argumentacions en favor
de l’existència de Déu), Mersenne, Gassendi, Bayle, Spinoza (la seva figura
preferida sense cap mena de dubte), Molière, Locke o Mandeville, l’obra del
qual és llegida com la culminació de la revolució intel·lectual duta a terme.
Totes aquestes figures ens són presentades d’una manera que les fa atractives,
encara que podrien potser no resistir la mirada de l’especialista.
Llegint aquest
llibre he experimentat la satisfacció, ho sé vana i inútil, de veure com hi ha
gent que comparteix amb tu idees que són significatives. Per exemple, la importància
decisiva de la pintura holandesa com testimoni fonamental del nou període que
estava naixent. O també, que com vaig escriure al llibre de Locke, no hi ha cap
de les problemàtiques que ens fan girar al cap, que no trobi les seves arrels
al que s’esdevingué en aquell període gèlid. En termes econòmico-cultural s la
gran paradoxa és que la cultura europea inventà al mateix temps i quasi per la mateixa gent els drets humans i les
formes més avances d’explotació del proïsme (Locke és aquí la figura més
paradigmàtica). Nosaltres seguim presos d’aquesta paradoxa, tant més que el
pensament predominant el neoliberalisme és un fruit clar del moment, com
ell ens diu: la ideologia del libre mercado es un eco de la ilustración racionalista
y deísta de caracter volteriano. La idea final és que les lluites fonamentals
del nostre temps en són una prolongació de les d’aquell moment. El liberalisme
com ideal fonamental ‘Occident triomfà llavors, en part per circumstàncies del
tot contingents, climàtiques, i també sovint prescindint de la coherència, cosa
que no deixa de ser el fonament de futures febleses. Prendre consciència d’això ens deu ajudar a
veure que la democràcia i la llibertat no són un destí i que pensar que ho és,
és segurament el camí més ràpid per a la seva desaparició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.