Les dues darreres nits he vist
dues pel·lícules sobre Lincoln, el film homònim que va rodar Spielberg fa vuit
anys i el Young Mr. Lincoln de John Ford del 1939. Són dos films molt
diferents. Com em va semblar a l’estrena, el de Spielberg és un bon film que
explica una història realment interessant. Es centra en els esforços de Lincoln per
passar la tretzena esmena, la de l’abolició de l’esclavatge, al final de la
guerra, quan la desfeta del sud és inevitable i Lincoln se n’adona que no
havent abolit l’esclavatge durant la guerra, serà molt difícil fer-ho després,
tant més quan la capitulació sudista a canvi de mantenir la institució de l’esclavatge
hagués estat una sortida acceptable pel Sud i ben vista pel Nord, que
essencialment no feia la guerra per alliberar als esclaus. Lincoln assolí tirar
endavant l’esmena, indiscutible des d’un punt de vista estrictament moral, fent
actes de poca dignitat política: comprant el vot d’alguns dels diputats demòcrates
que havien de deixar el congrés, ja se n’havia escollit un altre, i mentint al
congrés, afirmant que no sabia res de les negociacions amb el Sud, quan el vicepresident
de la confederació ja era a Washington negociant. Sense res a negociar amb el Sud,
la guerra es prolongà encara fins a l’abril, amb el consegüent increment de
vides humanes perdudes. La pel·lícula té un ritme equilibrat, es deixa veure bé
i té un dels millors actors del moment,
Daniel Day Lewis, posant tot de la seva part per esdevenir un Lincoln
creïble i obtenint un óscar que no
tingué gaire discussió.
El film de Ford és una altra
cosa. Mentre que Spielberg ens explica una història significativa. Young Mr.
Lincoln té poca història. El seu nucli és el primer cas de Lincoln com a
advocat defensant dos joves camperols acusat injustament d’haver donat mort a
un membre de les forces de l’ordre de Springfield. Però Ford no comença amb això
fins ben passada mitja pel·lícula. Abans haurem vist els inicis de Lincoln al
seu poble natal, la seva decisió de deixar el lloc nadiu per fer d’advocat i
una llarguíssima celebració del 4 de juliol a Springfield, illinois, en el
temps de la seva arribada. Comparant amb el que ens explica Spielberg és més
aviat poca cosa. Tanmateix el film de Ford és molt millor. Spielberg és un bon
director de cinema, però Ford pertanyia
a un altre categoria, superior. A Spielberg cada escena té sentit en funció del
tot, Ford hi composa un tot, però cada pla, cada seqüència té una vida propi.
Potser això ho explicà molt bé el productor d’aquest film, poc sospitós d’altra
banda ser parcial a favor de Ford: Finalmente he llegado a la conclusión de que Ford es el mejor
director de la historia del cine... era capaz de otorgar más dramatismo a un
largo plano de interiores o exteriores que cualquier otro director y su forma
de colocar la cámara podía conseguir
que incluso el mejor de los diálogos
fuera algo superfluo o secundario... Nunca movía la posición de la cámara...no
la acercaba ni la desplazaba. Mirabas el decorado y quizás pensabas que hacía falta un primer
plano, pero no era así. Era un grandísimo artista visual. Des
d’una posició molt oposada en tots els aspectes a la de Zanuk Einseinstein
estava del tot d’acord amb aquesta valoració de Ford.
Com diu Zanuck cada pla val en
ell mateix. Aquí hi és un dels moments més recordats de la sev filmografia, el del jove Lincoln enfront de la
tomba de la seva estimada, plantejant si devia deixar el poble o restar-hi, és
un moment de gran bellesa al qual contribuí la música d’Alfred Newman, la
mateixa que més de vint any s després Ford tornaria a utilitzar a The Man
who shoot Liberty Valance, quan veiem la flor de cactus sobre el taüt de
Tom Doniphon. D’altres escenes són però també memorables: la ja esmentada festa
de Springfield, el moment en que Lincoln atura el linxament dels dos germans,
una escena realista en un temps en què als EEUU hi havia encara molts
linxaments (és l’escena que hi ha més amunt), el ball de Lincoln amb la que
després serà la seva dóna (una escena que pràcticament li faré repetir a Henry
Fonda en My Darling Clementine) M’agrada
especialment la densitat poètica que li dóna al riu, associat a la pèrdua del
primer amor del futur president.
El contrast és potser més agut
si considerem que Speilberg ha tingut i encara reté un gran poder a Hollywood,
mentre que en el moment de fer Young Mr. Lincoln , Ford era
essencialment un assalariat de Zanuk ( i
aquesta fou potser la seva millor posició a Hollywood) . Les condicions
materials potser no són del tot determinants.
També és molt significativa el contrast sobre les visions polítiques del
dos films. Ford al 1939 era un simpatitzant dels fronts populars i això queda ben
reflectit a la pel·lícula. Lincoln és un líder populista, tot i que en el
sentit americà del terme, on aquest terme no té les connotacions negatives que
ha adquirit al darrer decenni. Em contraposició, el film de Spielberg pot donar
peu a una lectura més escèptica, tampoc en un sentit estrictament negatiu d’aquest
terme, quan ens presenta el moment més important de la història política dels
EEUU, l’abolició és la realització efectiva dels principis de la declaració d’independència,
com un passatge condicionat per la mentida i la corrupció. Tot i que ningú pot
negar, i l’escena d’amunt és ben il·lustrativa, que potser allò que diferencia
realment al polític valuós és la clarividència i el coratge que cal per pensar
a llarg termini.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.