Veig
una tarda duel at diablo, un western bastant singular filmat
per Ralph Nelson el 1966. Nelson és un director ara del tot oblidat,
però signà diversos films d'èxit en aquella dècada, que ell
finalitzà amb un altre western molt popular però fluixet, Blue
soldier. Mentre que Blue Soldier era obertament
revisionista i de formes gens clàssiques aquest és mig revisionista
i moderadament clàssic (molt més del que deixa pensar el trailer que adjuntem, d'altra banda un dels més horribles que he vist mai, prescindint del fet que té poc a veure amb la pel·lícula). La trama gira entorn de l'esforç d'un
destacament de la cavalleria ianqui per tornar a la reserva un grup
d'apatxes insurrectes. Els apatxes són cruels i sanguinaris, tot i
que el film mai tendeix cap al gore o l'explicitació d'aquesta
violència, però els personatges més positius sempre raonen pensant que tampoc se'ls deixa cap altre opció. La pel·lícula està
rodada al sud d'Utah i treu molt de partit a aquest escenari únic.
Segurament allò més sorprenent de la pel·lícula és el
repartiment. El principal protagonista és James Garner, en un rol
semblant al de Richard Boone en Rio Conchos. Hi ha una
variació significativa. Boone era un home torturat perquè la seva
dóna havia estat morta per uns indis. Garner, també explorador,
està torturat per la mort de la seva dona índia a mans d'uns
blancs. En tot cas, el registres d'home torturat s'esqueia molt més
a Boone que no pas a Garner. Al repartiment hi figuren també dos
actors europeus, el molt britànic i molt escocès Bill Travers famós per ser el
protagonista de Born Free, i Bibi Anderson, que deixà
temporalment Suècia i els films de Bergman per assumir el rol d'una
dona segrestada pels apatxes primer i després marginada pels seus.
El seu marit és Dennis Weaver que també trenca el seu rol habitual
fins llavors de comediant per ser el marit de Bibi Anderson, un
individu abjecte i covard, i el punt més fluix de la pel·lícula doncs el seu personatge mai no és un antagonista per cap dels altres personatges. La presència més curiosa però, és el
segon paper en importància, és la de Sidney Poitier, llavors ja una
estrella, guanyadora d'un óscar en un film precisament de Ralph
Nelson. Curiosament en un film marcat per la tensió racial entre
indis i blancs, la qual es tractada de manera honesta, cap dels
altres personatges fa esment ni sembla advertir que Poitier no és
blanc. De fet, a la batalla final el seu personatge assumeix el
comandament, tot i que no es tracta d'un militar, sinó d'un
ex-militar. Més que manca de rigor històric, jo hi veig un cert
optimisme del liberalisme americà que, malauradament, els temps
posteriors no han confirmat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.