Alberto
Olmos ha començat l'any amb dues defenses brillants i ben
articulades de la il·lustració. A la
primera, identifica com els seus adversaris a Derrida, Foucault
i Butler. A
la segona, a John Gray. No he llegit a fons el primer grup, de
fet a la Butler gens. Si que crec haver llegit tot el del segon, un
dels pocs autors que segueixo
fidelment. És evident en
tots els casos que les conseqüències negatives no constitueixen un
argument contra allò que de veritable pugui haver en tots aquests
escrits. Jo, com Olmos, crec
que la veritat existeix, però em sembla extremadament improbable
que hagi de ser agradable per a nosaltres. Jo comparteixo els
sentiments que fan a Olmos refusar allò que diu Gray, els quals són
essencialment els mateixos que varen dur al meu amic JJSL a
indignar-se sentint
un míting del PACMA on es defensava la absoluta igualtat de drets
entre humans i animals. Pel que jo sé, Gray tampoc estaria
segurament a favor d'aquestes consideracions. Gray, per exemple, crec
que en aquest mateix llibre,
es pronuncià públicament contra la tortura, en un moment en què,
per primera vegada en dos segles, una gran part de l'opinió pública
començava a pensar-la com a tolerable. Penso que ell no ataca tant
el progrés, també deu anar alguna vegada al dentista, com la
sacralització del progrés,
la qual pot acabar justificant qualsevol barbàrie. D'altra banda,
potser des d'un punt de vista superior és evident que no hi ha
tanta diferència entre home i animals. Tots plegats som poca cosa a
l'univers. Des de la Metafísica i la Física més profunda tenim
pocs motius per pensar que som res de gaire sòlid, però aquí, si
que em sembla útil, recordar un dels filòsofs que m'he pres
seriosament, l'amic Descartes, i recordar que Metafísica s'ha de fer
només un cop a la vida i a partir d'aquí,
uns poques hores a l'any. Pel que fa als primers autors, al
capdavall, em sembla que el
desgavell que preocupa a
Olmos és possiblement
coherent amb les intencions,
revolucionaries, d'aquest autors. Pel que fa als francesos jo no tinc
dubte del caràcter beneficiós de la seva lectura doncs al capdavall
l'entusiasme generat er la il·lustració no és essencialment
diferent dels altres entusiasmes, igual de negatius. El problema
inherent que em plantegen quan els considero és, primer, el de fins
a quin punt la recerca de la novetat intel·lectual és
epistemològicament
i moralment sostenible i, en segon lloc,
el de com pot es fer filosofia des d'una institució com la
universitat, centrada quan més va més de manera indiscutible a la
llagoteria que no pas a cap altre cosa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.