Aprés nous le déluge és
el títol francès de l’assaig de Peter Sloterdijk Die schrechlichen Kinder der Neuzeit, que no és exactament el mateix. He estat llegint
la versió francesa aquesta primavera, amb molt d’interès, perquè el problema
del que parla és el problema: la dificultat de compatibilitzar la nostra
tradició cultural més recent, allò que anomenem modernitat, amb la transmissió
del saber, és a dir, la continuïtat de la civilització. És el mateix problema pel que, alguns, professors
hem estat fent vaga, o el que dugué a pensar a Plató quan escoltava els
sofistes. La lògica de la modernitat és el trencament, la tabula rasa amb la
tradició i la continua innovació. La llavor de la seva reflexió es troba en el
llibre sobre la religió del que vaig fer un post fa uns anys i del tractament
que es fa de la figura de Crist, el qual es vist essencialment com l’anunciador
d’una revelació antigenealògica que el triomf del cristianisme s’esforça en
subvertir, convertint el que més o menys era un fill de puta en el fill d’una
verge i de Déu mateix. El refús de la genealogia, de la tradició,implica quasi
necessàriament el refús de la imitació, dit en altres termes de la naturalesa
humana, un terme que la modernitat quan és conseqüent ha d’acabar refusant. El
refús de la imitació és el fons del canvi incessant que suposa la modernitat ja
estigui expressat la revolució permanent de Troski, en el sentiment d’estar precipitats a una
caiguda continua del que parla l’home boig del paràgraf 125 de la Gaia Ciència o en la revolta
permanent de la que ens parlava Camus. En el camp artístic el dadaisme és la
millor expressió d’aquesta tendència. En el polític la reflexió sobre la
impossibilitat de desmobilització que trobem literalment a les alocucions d’Hitler
o de Mussolini o a la noció heideggeriana de ser per a la mort.
Des d’aquest nucli
Sloterdijk configura un anàlisi de molt bon llegir on el punt de partida és
quasi sempre l’esdeveniment històric, esclarit, il·luminat i contraposat amb i
per la reflexió filosòfica. També hi intervé la literatura, de fet, un dels
punts de partida són els bastards tan presents a l’obra de Shakespeare, Edmund
és per Sloterdijk una figura tan representativa de la modernitat com Hamlet. Un
paper molt important també es desenvolupat per la sociologia de Tarde, el qual
teoritza el triomf de la moda sobre el costum com l’element més definidor de
les societats modernes. L’aparició del subjecte modern és en ella mateixa el
senyal més clar d’aquest trencament, cosa de la que se n’adonà amb prou claredat
Nietzsche. No ni ha res més antipolític que la cura de l’ànima quan aquesta es
defineix com cura de la pròpia ànima. La reforma i la il·lustració són
reviscolament, exitosos, d’aquest esperit antigenealògic anoerrat per la
tradició catòlica medieval.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.