Los cinco actos en las películas de John Ford
és un llibre de Paulino Viota, cineasta i docent. La tesi que el llibre vol
desplegar és que l’estructura de cinc actes, la de per exemple el teatre
shakesperià, apareix en totes les pel·lícules de John Ford i és determinant per
donar valor a cadascuna de les escenes que agafen sovint una nova dimensió més
enllà del valor que tenen en elles mateixes. El moment més emblemàtic és
segurament quan Ethan aixecà Debbie al final de the searchers, un moment enriquit per tots aquells qui recordin que
és mateix gest que hem vist entre els dos personatges al començament de la
pel·lícula. La hipòtesi vol ser
corroborada mitjançant l’examen de 14 títols entre els quals hi són
pràcticament tots els westerns rodats des de The Stagecoach (només falten Wagon
Master i two rode toghether), the wind of eagles, the quiet man, the long gray
line i they were expendable. El desenvolupament
dels cinc actes defineix l’estructura que fa coherent la narrativa i permet
mostrar el lligam del cinema de Ford amb la tradició literària clàssica. En la
conclusió Viota relaciona aquesta estructura ( de vegades difícil de veure; d’altres
molt evident com a Liberty Valance
que només té cinc escenes) amb el secret perdut sobre com es feien pel·lícules
del que ha parlat J.L. Godard. Seguir el llibre en la seva integritat i valorar
l’argument implica llegir-ho simultàniament a una contemplació de les
pel·lícules ajudat, si potser, per un cronometre. Jo no ho he fet i per tant no
estic en bones condicions de corroborar la seva tesi. Alguns d’aquest films me’ls
sé de memòria, d’altres com They were
expendable o the long gray line,
el record es llunyà. Tanmateix he fruït del llibre per la facilitat de l’autor per a
evocar els moments memorables que hi ha a cadascuna de les realitzacions del
geni irlandès (més o menys irlandès) i pel gran coneixement que mostra l’autor
de l’obra fordiana. En tot cas l’obra té una clara pretensió desmitificadora
amb la que jo em sento molt d’acord; la
qualificació que el mateix cineasta promovia de gran artista inconscient. Pel contrari,
és una extremada consciència i cura dels mecanismes narratius el que fa de Ford
un gran cineasta (per a mi, el millor)
Un dietari que va voler ser de filosofia
Total de visualitzacions de pàgina:
dissabte, 9 de juliol del 2022
Lectures de primavera i hivern (VII): Los cinco actos en las películas de John Ford
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.