Veig sin
amor d’Andrei Zvyaginstev que se m’havia escapat en el moment de la seva
estrena. Vaig descobrir aquest realitzador amb el seu Leviathan i aquest és el seu treball posterior. Es tracta d’un film
més intimista, quasi tot ell es limita a la descripció d’un conflicte en una família
radicalment nuclear, però les poques
relacions fora dels membres de la família, bàsicament els amants i futures
noves parelles del matrimoni en descomposició, permeten continuar i d’alguna
manera aprofundir la radiografia moral de la Rússia putiniana que es trobava al
film anterior. Leviathan tenia una dimensió obertament política que
aquí apareix marginalment però totes
dues servirien per a explicar l’anomia de la que parlava Durkheim i il·lustrar
l la completa deshumanització d’una societat. Zvyanginstev recorda formalment,
segurament no podia ser d’una altra manera, Tarkovsky i com en el darrer film d’aquest
la idea de sacrifici segueix sent essencial. Un sacrifici, però, sense sentit
un cop que Déu ha mort i ni cap sentit
ni cap amor és possible. La paradoxa russa és que aquesta constatació de la
buidor es dóna de manera simultània a una recuperació de la influència de l’església
ortodoxa, desproveïda això si de qualsevol
influencia espiritual ; un pur mecanisme i instrument de poder. Els russos són gent que viu molt lluny i ens
sembla molt rara, poc a veure en principi amb nosaltres, però malgrat això
penso que el paisatge descrit per Zvtaginstev
podria ser molt proper al que tindrem nosaltres en un futur proper, segurament condicionat pels dos
elements definidors de la situació russa que també hi són des de fa temps entre
nosaltres: un estancament- retrocés del nivell de vida i una absoluta manca de creences
més enllà de la felicitat solipsista. reclamada per la protagonista del film.
Poques vegades després d’una pel·lícula em quedo amb tantes ganes de fer una
segona visió, que imagino molt enriquidora. La pel·lícula es mostra a festivals
on obtingué diferents premis d’interpretació, ben merescuts, i com Leviathan, encara que no treballi Philip
Glass, excel·leix tant per la banda sonora en ella mateixa com per la
utilització feta pel seu realitzador.
Un dietari que va voler ser de filosofia
Total de visualitzacions de pàgina:
dimarts, 12 de gener del 2021
sin amor
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.