Veig
Empire of Ligth el darrer film de Sam Mendes. No he seguit
gaire la carrera del realitzador britànic perquè no en vaig gaudir
gaire del film que el va fer famós, American Beauty (del que
si em va agradar el protagonista, Kevin Spacey però em sembla que
això ara no es pot dir). La meva opinió, però va millorar després
de 1917 que m'impressiona força. Aquesta és una pel·lícula
ben diferent. L'acció transcorre a Margate (tot i que no es diu)
l'any 1981, és a dir, el començament de la nostra era. El centre
físic de l'acció és el cinema empire. Una sala de cinema de les
que varen començar a decaure precisament als 80. L'encarregada és
una dona anomenada Hillary Small que pateix desordre bipolar, li ha
prescrit Liti el seu GP, viu sola i té una relació amb el seu cap,
Colin Firth, que clarament abusa del seu poder. Al cine comença a
treballar Stephen, un jove original de la illa de Granada, que ha
estat refusat a la universitat. Aquest és un punt que potser mereix
explicar-se. Per un nadiu dels països on encara es fa batxillerat,
poder entrar a la universitat significa tenir una nota determinada.
Al Regne Unit, encara avui, significa superar una entrevista on
figura que has de convencer a la Universitat de què la teva estada a
la institució serà positiu per tu i per ella. En el context
d'aquell Regne Unit, això volia dir convèncer-los de que era
interessant per ells admetre un alumne negre. Stephen no ho tenia
doncs gaire fàcil. El brutal racisme d'aquella Anglaterra és un
dels determinants de l'acció i ens és mostrat amb molt cruesa
durant el film
L'element
vertebrador del film és la història d'amor entre aquest dos
personatges tan diferents. No és una història que pugui acabar bé,
però al final em sembla clarament que es pot qualificar de feliç,
perquè tots dos han assolit un enfortiment de la seva ànima.
L'argument artístic més important és segurament la interpretació
d'Olivia Colman, que és extraordinària, molt ben acompanyada de la
resta del repartiment, especialment de Toby Jones el projeccionista
que li explica al jove Stephen com la nostra limitació visual és la
base de l'art cinematogràfic (el moviment de les imatges és una
il·lusió creada pel nostre cervell). La fotografia és d'aquelles
que per elles mateixes es pot definir com "bonica" però no
és una finalitat en ella mateixa, sinó que s'adequa perfectament a
la tonalitat de la història i a mostrar l'ambient de les ciutats de
la costa britànica que potser no són les més tristes i decadents
del món, però si de la part del món que he vist. És el primer
guió original filmat per Mendes i potser se li pot retreure que la
història comença una mica a arrencar però finalment ho fa i acaba
proposant una mena de relectura inversa del mite de la caverna. És
evident que la descripció del lloc imaginat per Sòcrates es podria
comparar a un cine, però aquí la idea seria finalment que és la
pantalla del cine la que acaba mostrant una veritat que no hi és en
una realitat massa deformada pels nostres prejudicis monstruosos com
el racisme o l'estigmatització de les malalties mentals que, a
diferència potser de les merament somàtiques, mai no són un afer
pùrament individual. Hillary té raó quan afirma que Shame is
not a healthy condition.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.