Sobre
la libertad de Snyder és un llibre d'entrada difícil de definir
situant-se entre el pamflet polític, l'assaig filosòfics i la
reflexió autobiogràfica. Tot això fa que no tingui la precisió
i contundència del magnífic sobre
la tirania però no és per això una lectura a menystenir.
En un dels llibres anteriors, the
road to unfreedom, Snyder ja advertia de les connexions,
ideològica i de concepció del mon, que compartien Putin i Trump, i
els darrers mesos li estan donant la raó. L'anàlisi filosòfic és
central en el llibre perquè vol girar sobre la noció de llibertat,
tot defensant una noció de llibertat positiva enfront de la noció
de llibertat negativa teoritzada per gent com I. Berlin i
vulgaritzada, amb molt d'èxit, per gent com Trump i Díaz Ayuso.
Algunes ressenyes li han retret una manca de gruix teòric en la seva
argumentació, però el fet cert és que la seva perspectiva
filosòfica no és l'ordinària, sinó que es fonamenta a la tradició
fenomenològica (la seva dona és del gremi i està enllestit o ha
enllestit una tesi sobre Jan Patocka) i, més en concret, les seves
referències són dues dones, del tot relacionades amb els temps que
ell mostrà magistralment com a historiador: Edith Stein i Simone
Weil. Personalment, jo crec que una font d'inspiració encara més
clara seria el treball de Levinas especialment tots els capítols de
Totalitat i Infinit, dedicats a mostrar que la llibertat no
pot ser fonament (i que aquest és el tema més important tractat a
la primera meditació cartesiana) una de les tesis que millor
resisteix en tot moment la meva voluntat de ser escèptic. Les
referències autobiogràfiques en aquest llibre es centren quasi
exclusivament a la seva infància i es justifiquen perquè és la
manera de posar en primer pla que els altres sempre són en nosaltres
i només som el producte de les seves accions. Tot i que sé que allò
que ens ofereix Snyder és inacceptable per molta gent del país, un
país on una figura designada com estrella filosòfica pensava que
per fer classe a la universitat hi ha prou amb saber-se bé un únic
autor, crec no només legítim sinó necessari el seu intent de
transcendir la divisió entre Historia i Filosofia, un intent del
que, espero que el meu llibre pugui sortir aquest any, també és el
que caracteritza la figura de Hume, el qual està molt lluny de ser
historiador i filòsof a la manera de Jekyll i Hyde, sinó que de
dos maneres diferents és ell mateix. Snyder es defineix com un
conservador, no pot ser altra cosa algú interessat en la història i
la tradició filosòfica i un radical, perquè defensa canvis molt
substancials. Potser significatiu del seu tarannà és com combina i
tracta com a experiències equivalents, víctimes d'una tirania, els
exiliats ucraïnesos de la guerra i la població reclusa
afor-americana del començament del segle XXI.
El
llibre s'estructura entorn de cinc nocions que defineixen el nucli de
la llibertat com a principi i la llibertat com a pràctica. Aquests
cinc nocions són la sobirania, la facultat adquirida de prendre
decisions, la imprevisibilitat, la possibilitat d'adaptar les
regularitats físiques a les nostres finalitats personals, la
mobilitat, capacitat de desplaçar-se en el temps i l'espai,
l'objectivitat, la comprensió del mon sense la que no poden haver
canvis i la solidaritat, el reconeixement de què la llibertat ha de
ser un bé per a tothom.
No
és fàcil seguir tota la línia desenvolupada per Snyder que te molt
de ziga-zaga, assenyalo doncs alguna de les reflexions que més m'han
agradat, per exemple, la vinculació entre la noció de sobirania i
la reflexió sobre la vivència del naixement, una vivència que
refuta la noció de llibertat negativa com ell l'entén; és
suggeridora en aquest punt la seva idea de la importància de
l'associació entre Sòcrates i la seva mare llevadora. També la
seva equiparació entre els experiments amb coloms i rates de Skinner
i l'usuari del telefon mobil i les xarxes, sotmesos a un idèntic
procés d'aïllament i a manipulacions poc distingibles en el seu
fons. Personalment ha estat per mi il·luminador veure el nou sentit
adquirit pel que vaig aprendre fa quaranta anys a la classe de
Psicologia, i així entendre el que constitueix una veritat evident
del nostre temps: Los medios sociales no son alta tecnologiia en
ningún sentido relevante: son la manipulación conductista del
siglo XX aplicada a gran escala ...una nefasta red
conductista de estimulación. També val la pena retenir la seva
descripció de la involució política dels setanta com el fracàs
d'una transició de la mobilitat imperial, la que tenien els
occidentals al començament del segle XX, a la mobiilitat social.
També voldria retenir la seva reflexió sobre la llibertat del
mercat, que només adquireix sentit reduint les persones a barreres,
és a dir, coses. El llibertarisme en quan refusa la noció de
solidaritat és una negació de la llibertat, perquè és una negació
de la humanitat.
La
darrera part del llibre dedicada al govern és la més obertament
política amb propostes concretes que es fonamenta en una sèrie de
reivindicacions bàsiques: el dret al vot, el dret a la pròpia ment
i l'atenció sanitària. Està pensant en clau americana,
evidentment. La necessitat del tercer és un fet prou conegut, no ho
és tant la del primer però és igualment innegable si considerem la
quantitat de gent empresonada i el fet que aquestes penes signifiquin
la pérdua del dret a votar. La segona la defineix amb la formula
Habeas Mentem, deslligant-la per exemple d'algoritmes. La
possibilitat de la democràcia passa per acabar amb la desigualtat
extrema de la riquesa i acabar amb els monopolis. Per justificar
teòricament la segona tasca, no cal anar fins a Marx, hi ha prou amb
Hayek
Al
final del llibre hi ha un esquema-resum que he reproduït més amunt,
en el qual queda molt clar el seu refús de l'esperit libertarista
que sintetitza molt bé quan diu: Solo un
individuo puede ser libre, pero solo una comunidad puede crear
individuos. Tota la reflexió de Snyder no aporta
potser cap gran descobriment, però sí una excel·lent fonamentació
des del seu saber històric i acaba resultant un lectura
innegablement encoratjadora. Diré alguna cosa més sobre el llibre
els propers dies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.