Assisteixo
a la preestrena vilanovina de PareNostre el film de Manuel
Huerga sobre els dies de 2014 on es varen fer públics els comtes de
la família Pujol a Andorra i l'antic molt honorable confessà les
seves irregularitats fiscals. Hi va assistir el director amb el
guionista, Toni Soler, junt amb figures locals com l'Alcalde de
Vilanova, Juan Luís Ruiz, o el diputat Francesc Marc Alvaro,
després es feia un col·loqui però jo me'n vaig anar a sopar. Jordi
pujol és Josep Maria Pou, una elecció evidentment no propiciada per
la semblança física, però el criteri de Huerga, que jo crec
encertat, ha estat en posar per sobre la solvència dels actors,
refiant-se del seu treball. Al capdavall, tots tenim molt clares les
imatges dels protagonistes de la història. Seguint aquest criteri hi
són també Carme Sansa (Marta Ferrusola), David Selvas (Artur Mas),
Alberto Sanjuan (el rei emèrit) o Pere Arquillué (Jordi Pujol
Ferrusola).
De
tot el film el que indiscutiblement més m'ha agradat ha estat el
treball de Pou, veritable fonament de la pel·lícula, doncs potser
el 50% dels plans són primers plans de Pou, que ha mimetitzat molt
bé la gestualitat pujoliana. La narració flueix fent un recurs
freqüent dels flash-backs, (i recordem el que deia Hawks d'aquest
recurs narratiu) amb un moment clar d'abús que és l'escena
al·lucinatòria viscuda al passadís del pis de General Mitre que no
em va agradar gens. El contingut del film no em va entusiasmar i em
va semblar massa presoner del mite del gran home que es va anar
construint des dels anys vuitanta sustentat pel raonament falaç de
que som una nació perquè tenim història pròpia i tenir historia
pròpia requereix tenir grans figures històriques. La narració de
Soler sempre assumeix la versió del mite fabricada pel propi Pujol i
explica els fets de manera que els més creients poden mantenir-se a
la il·lusió que substancialment estem enfront d'un muntatge de
l'estat espanyol. Tot i no ser un gran seguidor dels diaris, la
veritat és que Soler no aporta res de gaire nou als fets coneguts i
omet coses que també han estat publicades com que la tensió entre el
matrimoni Pujol Ferrusola tenia altres causes més enllà de la
despreocupació del pare a la criança. De l'avi Florenci només es
diu que era molt treballador i molt honrat. No tothom pensa el
mateix. A mi em sembla que no podem oblidar el fet que Pujol fou un
símbol antifranquista, però també algú que va poder fer política
perquè tenia diners i l'origen d'aquests diners no era, ni de lluny,
aliè al franquisme. Aquesta és la mena de coses que cal entendre
per entendre Catalunya.
Potser
l'elecció més partidista es triar a Silvia Abril,com a la núvia,
des de la perspectiva moral de gent com Ferrusola seria "la
querida", de Jordi Pujol jr., es a dir la protagonista amb Alicia
Sanchez Camacho d''aquell dinar famós a la Camarga. La tria
d'aquesta actriu i el registre amb que ella interpreta el personatge
denoten la intenció dels autors. L'escena que té amb Arquillué és
del nivell de la seva performance a Eurovisió amb allò del
"chiquiliquatre". Jordi Pujol jove és Marc Rius, l'actor
de la calòrica, un dels millors còmics del país. Ningú no ho
diria perquè aquí no es deixa cap lloc a la comèdia. Potser pels
interessats als personatges l'escena que em sembla mes veritable és
la conversa de Pujol amb Mossèn Ballarin, interpretat per Lluís
Soler, a Gòsol, on el capellà insinua que la dedicació als ideals
sovint no és més que la més refinada forma d'egolatria i, afegeixo
jo, l'egòlatra que no sap això, és la figura més propera a ser
considerat un desgraciat, pensar-se com a protagonista d'una tragèdia
quan l'obra que estàs representant és poc més que un vaudeville.
Dit altrament, sense que s'hagués llavors publicat res, Boadella ho
veia tot molt més clar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.