Veig
al teatre Akademia la versió del Macbeth de Shakespeare
dirigida per Moreno Bernadi. Bernardi ha fet un muntatge amb vuit
actors, cosa que, en els temps que corren, permet quasi parlar de
superproducció. És un muntatge integratiu, amb molta dansa, i la
presència constant d'un violinista que punteja l'acció. D'aquesta
manera una bona part del diàlegs no són declamats en una manera
clàssica, sinó seguint la manera de fer de gèneres com el
Hip-Hop o el rap. Des de que els actors surten a escena, em sembla
que hi ha sis segons de silenci (que òbviament es noten molt).
Personalment penso que és una manera de fer justificada perquè la
frase més famosa de l'obra, Life is a tale full of sound and
fury, representa també la seva essència. L'esperit de la
"tragèdia escocesa", com diuen els actors anglesos, és
la desmesura (Kurosawa també ho va sentir així, em sembla, en la
seva magnífica i molt violenta i sanguinària adaptació) Jo em vaig
sentir còmode i les dues hores i mitja de representació em van
passar ràpid. És evident que la manera de fer de Bernardi té
peatges a pagar. El més important és que els diàlegs no sempre es
senten bé, de manera clara o agafen el pes que el verb shakespearià
exigeix. És aquesta la raó per la que fa més o menys vint anys em
va desagradar el muntatge de Bieto. Aquest muntatge és encara més
radical, cosa que vol dir que ha canviat la meva mirada sobre el
teatre i considero menys essencial la dimensió literària. Hi ha dos
motius per rebaixar el pes dels diàlegs en una adaptació
shakesperiana: el primer, és que aquest diàlegs se'ls saps tothom
de memòria, el segon és que, com deia J.L,Manckiewicz, la gent ja
no sap escoltar diàlegs complexos. La primera podia funcionar al
Regne Unit on efectivament molta gent es sap Shakespeare de memòria,
aquí a Catalunya el més normal és acabar el batxillerat sense que
ningú t'hagi parlat mai del bard de Strafford-on avon i és una
altra cosa, diferent, com digué el Manuel Cruz en un ocasió
memorable. Que Manckiewicz encara té raó em sembla indubtable.
Tanmateix, hi ha gent que sí vol sentir-los, jo vaig trobar alguns
amics que tenien aquesta expectativa, i per ells la funció fou un
suplici. No fou el meu cas, com ja he dit, doncs, mai vaig deixar de
veure Macbeth expressat potser d'un altre manera. Macbeth
ha estat de sempre un vehicle de lluïment de la parella protagonista i em sembla que
David Menéndez i Sara Palomo estan prou a l'alçada, la segona
especialment em sembla que assoleix moments memorables, ben ajudats
per un disseny de vestuari molt brillant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.