Buscant una altra
cosa a la biblioteca del meu barri, la que porta el nom de Francesc Candel,
trobo que tenen dues pel·lícules de Mario Monicelli,un director del que conec poca
obra, només dos films, però del que puc dir que tot el que he vist, I soliti Ignoti, la gran guerra,, em
sembla del tot excel·lent. Ara puc dir que cal fer afegir encara una altra gran
pel·lícula, la qual vaig veure l’altre vespre, film realitzat el 1963 amb el
títol de I Compagni. La pel·lícula explica un conflicte sindical a
una fabrica tèxtil de Torí on els treballadors demanen reduir la seva jornada
de 14 a 13 hores basant-se en els nombrosos accidents que es produïen al final
de la jornada. El malestar després d’un accident acaba expressant-se en una
vaga encoratjats pel consell d’un professor de secundaria, perseguit per la policia
de Genova, exercint de líder revolucionari. Aquest professor es diu Sinigaglia
i està interpretat per Marcello Mastroianni, el qual fa una de les millors
interpretacions de la seva carrera, i ja sé que això és dir-ne molt.
De vegades el cine
històric resulta una mica esgotador. Penso a aquests films britànics que formalment són perfectes i que
tenen guionistes d’una categoria superior, però que resulten sempre massa
inclinats a la tragèdia, massa seriosos. En molt casos és gent, els seus
creadors, que han anat a la universitat i els han explicat que la història té
alguna mena de finalitat com la realització de la raó. Si no ets tan alemany i
tens una perspectiva més escèptica o més platònica, llavors te n’adones que no
hi ha veritat històrica, si no hi ha també comèdia. Ningú ha entès millor això
que gent com Comencini o Monicelli, no pas Visconti, Monicelli de fet es consolidà a l’ofici fent
pel·lícules de Totò. Sembla que la pel·lícula no tingué gaire èxit perquè de fet el públic esperava una comèdia,
a Espanya no en tingué cap perquè mai es va veure als cines al temps del
franquisme i després no va haver interès a recuperar-la, fora d’alguna
projecció televisiva. No és una
pel·lícula amb invencions narratives però si amb un ofici palès en la definició
d’una narració fluida, que no perd mai l’interès.
Fonamental però és el treball de
Mastroianni capaç de fer alhora un personatge heroic i ridícul,
idealista i picaresc, fil conductor d’una situació a la vegada èpica i
esperpèntica. La resta del repartiment esta a la seva alçada amb un Renato
Salvatori, un dels soliti ignoti, composant el personatge del treballador que
evoluciona des de l’escepticisme a la consciència de classe
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.