Martin Eden és una versió de la novel·la hononima de Jack London realitzada per Pietro Marcello.
Hom ha dit que és una de les millors pel·lícules dels darrers temps i em sembla
difícil no estar d’acord i pensar que Pietro Marcello és un realitzador a seguir.
La novel·la de Jack London explica el procés pel que un jove proletari es
converteix, a força de tenacitat i rebel·lia
contra el classisme que l’envolta, en un escriptor famós. Lazaro explica la història situant-la en el
seu moment històric però no en el geogràfic,
l’acció s’esdevé en el Nàpols de començament del segle passat, però
adopta la idea nova i molt intel·ligent de situar anacronismes que reforcen el
discurs del film, com la televisió present a les cases de classe obrera. També
inclou fragment de filmacions antigues que serveixen de contrapunt i complement
a la peripècia de Martin Eden. Tots
aquests recursos en definitiva ajuden a
mostrar que els dilemes als que s’enfronta Martin segueixen sent vàlids a hores d’ara i possiblement són eterns.
Martin és un jove
de classe obrera, conscient de les injustícies infligides a la seva gent però
també un lector de Herbert Spencer que el justifica en un individualisme que no
és només teòric sinó la seva única possibilitat
real d’autodefensa. És condemna doncs a
una solitud extrema doncs ni pot alinear-se amb el col·lectivisme dels
socialistes, ni compartir el progressisme fals dels seus amics liberals,a favor
de totes les belles causes mentre no es canviï res. En el fons evidentment el
problema de Martin és el problema del que més parlo als meus alumnes, la
sociabilitat de l’home no és cap data positiva sinó una font de tensió
absoluta. Martin Eden il·lustra finalment una veritat absoluta que, tot i ser
evident, massa gent sovint oblida: cap èxit individual justifica res de res, ni
molt menys el desordre d’esdeveniments que anomenem història. Però a més d’
interessan,t el film de Lazaro és un film bellíssim en el seu aspecte plàstic i
exemple de continuïtat i renovació de molts dels millors testimonis del cine
europeu clàssic des de Bergman a
Visconti, per posar els dos més evidents. L’actor protagonista Luca
Marinelli està especialment bé amb una presència que no té res a envejar a la
de les grans figures que feren grandiós el cinema italià.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.