El cartell fou dissenyat pel departament de publicitat de la productora. Cap membre de l'equip creador fou consultat, però anys després Scorsese reconegué que era una les raons de l'exit del film
La darrera pel·lícula
que he pogut reveure a casa és Taxi Driver. No la veia
sencera des de que vaig escriure el llibre. No ho deia obertament,
però de totes aquelles era la que més m'agradava i la que jo podia
pensar com més insubstituïble. Potser perquè és un film que
essencialment tracta sobre la solitud i jo tinc una relació
ambivalent amb aquest sentiment, que sempre he pensat tan amenaçador
com a necessari. (Schrader començà el guió amb aquesta cita de
Thomas Wolfe: The whole conviction of my life now rest upont the
belief that loneliness far from being a a rare and curious phenomenon
is the central and inevitable fact of human existence) Potser
també per la seva ambigüitat ideològica que d'alguna manera també
és la meva. No voldria viure en un altre lloc que en una ciutat
moderna, però res no pot estar més a prop de l'infern que una
ciutat moderna, és a dir New York, la ciutat moderna. A més de
reveure'l he sentit l'emissiò de France Culture sobre el film i
llegit un llibret que vaig comprar a Londres fa uns anys de Geoffrey
McNab, the making of taxi driver. Del
film ja en vaig parlar molt a l'esmentat llibre i em crida avui més
l'atenció algunes de les objeccions que McNab recorda que varen ser
plantejades en el moment de l'estrena del film. La primera qüestió
és la política. Part de l'esquerra cultural va definir i rebutjar
el film com a feixista. Està fora de dubte que Travis és un
feixista. Scorsese i Schrader no ho varen negar pas i argumentaren
que hi ha una gran diferència entre fer un film feixista i fer un
film sobre un feixista. Crec que tenen raó, però això no és el
més important. Travis no és d'esquerres certament, perquè
l'esquerra d'aquest món, no té gens per oferir als Travis d'aquest
món i aquest és el drama de l'esquerra. Altres crítiques apunten
al plantejament contradictori de Scorsese. El film és d'una banda
extremadament realista en la seva descripció de la vida urbana de
New York. Però d'altra banda omet detalls de la realitat obvis. Per
exemple que a mitjans dels setanta ja la major part dels taxistes
neoiorquins eren estrangers que parlaven un anglès pobre, a
diferència de Travis i els seus companys sempre anglòfons, així
com que havien negres que no eren delinqüents, a diferència de
gairebé tots els que surten a la pel·lícula (l'única excepció
és la taquillera amb la que parla Travis a la primera escena del
film, interpretada per diane Abbot, llavors casada amb de Niro). La
crítica pot ser sociològicament justa, però resulta discutible
fins a quin punt se li pot exigir exactitud al relat d'un psicòtic
com Travis.
No sé
on fa un temps vaig llegir una interpretació del film, on tota
l'última part era considerada com el somni de Travis abans de morir
a la batalla final. És una hipòtesi que jo no havia considerada.
Veient el film em sembla que res, una possible ferida mortal en
Travis, apunta a això. Tampoc he retrobat la hipòtesi a France
Cultura o al llibre de MacNab. Pensant-ho bé em sembla més aviat
absurda. En primer lloc, perquè és clar que Travis va a la batalla
amb els macarres disposat a morir. El que no ho faci és un
reforçament irònic del seu caràcter de fracassat integral. En
segon lloc, em sembla que per Schrader i Scorsese el final com és,
mostra el que jo entenc és el seu missatge principal, Travis està
molt malament, però tampoc és tan diferent de la resta de la
societat en la que viu, la qual, tot plegat, està pitjor.
Vist
en perspectiva el millor argument a favor de la pel·lícula és que,
simultàniament, no només ens mostra la desorientació de l'Amèrica
del seu temps, fitxant la imatge d'un New York, que ha acabat
esdevenint força diferent, sinó que reflecteix igualment bé el seu
futur, el nostre present, anunciant les guerres culturals que ara
per ara defineixen el nostre escenari. La nissaga de Travis és
llarga, passa per Thimoty McVeigh i arriba als actuals votants de
Trump.
Hi ha
finalment una coincidència absoluta entre Schrader, De Niro,
Scorsese i Jodie Foster (sense dubte una figura excepcional. Costa
imaginar-se una noia de tretze anys fent el seu paper amb tota
aquella colla i improvisant escenes tan llargues com la que manté en
la cafeteria amb deNiro). Tots pensen que avui, el 2020, seria
impossible rodar-la. Tot i que ben segur que tampoc trobaria públic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.