Segueixo amb Richard Widmark. Si ahir parlàvem de la seva presència
a un film relativament menor, avui en parlem d'un altre film on és
protagonista i que constituïa, en principi, una producció de primer
ordre, Cheyenne Autumn, el darrer western rodat per John Ford.
Em sembla que és un dels seus westerns més oblidats a hores
d'ara. Per exemple, l'esplèndid llibre de Cecile Gornet, del que
vaig escriure a l'abril, l'utilitza molt poc. Certament a John Ford
no li agradava gaire i a les entrevistes no va cansar-se dir tot allò
que no li agradava i no l'havia permès gaudir d'aquest treball: la
imposició de la panavisió, format que ell trobava poc natural,
l'excés de música, la banda sonora és d'un bon compositor Alex
North però no certament el tipus de registre que ell generalment
utilitzava, tenir a Caroll Baker de protagonista, la qual feia un
bon treball però era molt més jove que el personatge real en el que
s'inspirava , i el fet que estava massa gran i cansat per lluitar amb
l'aparell administratiu d'una major, fins al punt que fou un altre
qui va rodar l'escena final entre els caps indis i el secretari
d'estat, algun altre a més poc inspirat. A hores d'ara podem afegir
altres defectes. Per la nostre sensibilitat resulta estrany un film
sobre els cheyennes on no en surt cap, doncs els figurants del film
són navajos i els protagonistes són actors mexicans i Sal Mineo,
actor d'etnicitat confusa. I com que, precisament gràcies a John
Ford, tots ens sabem de memòria com és Monument Valley, resulta
xocant que aquest paisatge aparegui al començament i dues hores
després quan figura que el Cheyennes ha fet 1000 km. de camí
I tanmateix és un gran film i constitueix un acomiadament
perfectament digne del gènere. Reveient-la m'ha agradat molt el
començament amb l'escena de la humiliació infligida a la tribu
índia esperant sota un sol de justícia l'arribada, que no es
produeix, del caps de Washington. Visualment és de les seves
pel·lícules mes belles però sobretot allò que no recordava és la
coherència absoluta amb la direcció que havia pres finalment la
seva obra, doncs, d'alguna manera el tema és el mateix que el de
Liberty Valance, mostrar la contraposició absoluta entre la realitat
que el film aspira a mostrar, i la llegenda, mostrant com es produeix
la fabricació d'aquesta. El film alterna les escenes on veiem un
grapat, de fet petit, d'indis emprendre la seva fugida icònica i la
manipulació que essencialment la premsa, l'exercit i altres grups de
pressió fan d'aquest drama (els distribuïdors espanyols foren
víctimes d'aquesta operació segurament i per això l'anomenaren el
gran combat, títol poc relacionat amb el contingut del film on de
fet no hi ha mai cap gran batalla). De fet, és coherent amb el final
i amb el principi, perquè si els cheyennes es poden relacionar amb
algun altre personatge dels films de Ford, és evidentment a la
família Joad. Amb ells comparteixen aspiració, tornar a casa,
pobresa i dignitat. La versió que he vist a Movistar inclou la
generalment omesa escena de la batalla de Dodge City, que jo només
havia vist a una còpia projectada a la Filmo fa trenta-tres anys.
L'escena pertany al bloc central on el protagonista és Wyatt Earp,
interpretat per James Stewart. Hom ha parlat del caràcter
extemporani d'aquestes escenes. Jo ahir no ho vaig veure així.
Doncs el personatge de Stewart és caracteritza pel seu caràcter
llegendari i per la seva consciència del caràcter fictici,
hiperbòlic del seu propi personatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.