La herencia del Dios
perdido és un recull de diferents aportacions de Peter
Sloterdijk, totes les quals són però un examen més o menys directe del sentit
que pot tenir en els nostres dies la famosa afirmació nietzschiana de que Déu
ha mort. De fet el títol alemany del recull és menys barroc i em penso que més
exacte Nach Gott, després de Déu. La temàtica és molt variada
des de consideracions sobre la validesa del legat gnòstic, fins l’actualització
en el nostre temps de l’imperatiu categòric kantià, passant per la qüestió que
ha atret més l’atenció pública sobre aquest autor: la reformulació-evolució de
l’ésser humà (segurament a efectes teòrics i pràctic la gran qüestió del nostre
temps) Personalment, el meu article preferit és el cinquè el bastard de Déu on
reinterpreta el cartesianisme des del vell rumor, difós entre els jueus i
recuperat pels Monty Pyton segles després, de que Jesús era fill d’un romà,
evidentment il·legítim, essent la virginitat de Maria, per tant, una operació
de mistificació i emmascarament. Més
enllà de l’anècdota i del record dels riures que ens va oferir Terry Jones,
Sloterdijk veu aquí el missatge més important dels aportats per Jesús, doncs l’essència
del cristianisme originari es trobaria en el refús de tot ordre patriarcal,
cosa no gaire difícil de veure en algunes informacions dels evangelis. La història
de l’església és naturalment la història del progressiu encobriment d’aquest
fet . Crist diu textualment que ningú no pot dir-se pare, però quan més es consolida l’església més
pares hi ha per tot arreu. I tot escrivint això em ve al cap una resposta a una qüestió que ens varen
plantejar fa uns dies de com la religió cristiana va poder imposar-se en el món romà. Suposo que
el motiu era que acabà constituint una meravellosa eina per a allò que sempre
busquen les elits quan les aigües baixen
remogudes, fer que tot canvií perquè tot quedi igual (el llibre de Brown,
through the eye of a needle, ho explica molt bé. Després del cristianisme el
mon en fou un altre però les elits continuaren sent les mateixes). La paradoxa
de Sloterdijk és que allà on és més viu l’esperit del cristianisme és en tota
la nissaga de moviments antiautoritaris, de totes les menes, que generalment s’han
oposat o han estat al marge de l’església. L’article sobre l’imperatiu
categòric resulta sorprenentment actual doncs tota la seva reflexió gira entorn
de la complementarietat entre els conceptes de comunitat i d’immunitat.
He llegit el llibre amb molt interès cosa que no sempre
em passa amb els llibres de filosofia a hores d’ara. Penso que la reflexió de l’autor
sobre la secularització, que com a occidentals, és el procés del qual traiem la nostra identitat és valuós tot i que
evidentment sintetitzà molts elements que venen de molt lluny, des de Weber
fins a Hume, explícitament citat. Sovint és il·luminador com per exemple quan
assenyala l’evident paral·lelisme entre el Déu que esdevé home al començament
de la nostra era i els homes que esdevenim màquines en el moment actual. Allò
de les seves reflexions amb el que menys
combrego és que Sloterdijk interpreta que la mort de Déu és la mort de l’anima,
i jo estic d’acord, cosa que li dóna a la psicoanàlisi un interès filosòfic de
primera línia, però en canvi hi veu un reforçament de la idea del món, tot i
que el món ara no es pugui qualificar sinó com monstruós. Venint com vinc d’un
altre lloc a mi em consta pensar el món com a monstruós, perquè no es pot
qualificar com monstruós allò que no existeix (segons Sloterdijk, doncs, jo sóc
un gnóstic)
La conclusió de Sloterdijk sembla ser que tota la nostra
cultura està construïda sobre una gran paradoxa. La consciència d’aquesta paradoxa
és la nostra desorientació.La mort de Déu és un efecte, no pas involuntari de
la il·lustració. Però la mort de Déu implica la mort de l’ànima i si no hi ha
ànima, no és molt clar qui pot ser aquest subjecte que, segons el text canònic
de Kant, ha d’arribar a la majoria d’edat. Quan no has arribat encara la majoria d’edat,
ets un adolescent i, això ho dic jo, parlar de les filosofies de l’adolescència
per explicar el segle XX resulta segurament en un fil aclaridor. Penso però que
Sloterdijk tampoc està molt lluny quan defineix el nostre temps a partir dels
intents de reprendre una connexió amb un hipotètic si-mateix substancial que n’és important en quant
fonament d’autenticitat, aquest valor que tanta gent reivindica i que gairebé
ningú és capaç de suportar
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.