La vida ha canviat. Ja no
hem d’estar sempre a casa i ara trobar temps per veure pel·lícules se’m ha fa
més difícil. Una de les últimes que vaig reveure vai ser Goodfellas de Scorsese. Per enèsima
vegada, però recordo encara la primera, al cine Vergara, com un dels cops que
més he gaudit amb una pel·lícula (des del a primera declaració de Henry Hill, as far back as I remember I ‘va always wantged to be
a ganster)I. És discutible quina és l’obra de mestre de Scorsese. Els consens
crític i dels professionals aposta per Ragging
Bull, jo connecto més emocional, sentimental i intel·lectualment amb
Taxi Driver, però la més brillant
formalment potser és el film del 91, que excel·leix en el seu muntatge, visual
i sonor, i per la manera com està filmada,amb una concatenació de tràvelings que no voldries mai que s’acabessin.
Després de veure-la vaig
sentir a France Cultura un programa sobre la pel·lícula on la filosofia Sophie
Djigo, l examinava des del punt de vista de la filosofia moral. El seu punt de
partida es trobaria a la república
platònica quan Sòcrates per defensar la justícia enfront de l’immoralisme de Tràsimac,
li mostra que fins i tot un grup de pirates requereix de la justícia entre
ells. Aquest argument socràtic és el tema central de la pel·lícula per Djigo,
la qual per tant acaba veient el film
com el fracàs vital i moral del seu personatge central, el Henry Hill interpretat per Ray Liotta, que es
mostra com incapaç de mantenir el compromís que havia assumit. Jo, de vegades,
he pensat en passar-li als meus alumnes en sociologia, perquè és una mostra
perfecte del que constitueix una subcultura de gent que són al món de tothom
però d’una manera completament diferent. Subcultura, però no pas contracultura,
perquè si la manera de fer és oposada a
la restam no ho son gens les seves finalitats. Els gangsters del film són
perseguidors dels somni americà però per camins més curts.
Aquest curs, Scorsese va
estrenar The Irishman, el seu film més semblant a aquest. La perspectiva
és un altre i també la manera de narrar-la, però hi ha un element comú molt important: la centralitat discreta
del personatge femení. A The Irishman hom ha destacat la
importància del personatge de la filla del protagonista, que representa la
consciència moral silenciada. Igualment em penso que a Goodfellas hom ha tendit a menystenir el personatge de Lorraine
Bracco, la dóna de Henry Hiill. Era a priori difícil fer-se un lloc a la
pantalla entre tipus tan potents, com De Niro, Pesci o el mateix Liotta i més amb un paper que és fonamentalment el d’una
dóna víctima d’abusos. Però Bracco és qui guia a l’espectador aportant la seva
mirada i descrivint aquesta alteritat conformada pel grup. La seva alteritat acaba identificant-se amb
la nostra alteritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.