Couleurs
de l'incendie
és la segona part de la trilogia que Lemaitre ha dedicat a la
França d'entreguerres, continuació per tant de
Au-revoir
là-haut.
L'eix de l'acció és aquí Madeleine Péricourt la germana del
pintor Edouard i la dóna de capità Aulnay-pradelle. L'acció
comença el 1927 amb la mort del seu pare banquer i la primera part
explica com Madeleine
i el seu fill Paul són desposseïts de la seva fortuna per una
conspiració del seu cercle més proper. La segona part s'esdevé en
1933 i descriu la venjança de Madeleine. Lemaitre ha invocat
l'esperit d'Alexandre Dumas i és clar que un referent immediat és
la història del comte de Montecrist, centenars de pàgines que giren
bàsicament entorn d'una revenja. La invocació a Dumas no és només
temàtica sinó que jo la relacionaria més aviat amb un esperit
compartit de la narració com element de joia. És clar que a hores
d'ara això té un punt d'anacrònic
perquè per sentir joia ja tenim Netflix i les seves sèries. Jo
però aquest és un pas que no he fet i m'ho he passat d'allò més
bé
amb
aquesta novel·la,
que juga amb les formes del fulletó de manera intel·ligent definint
personatges amb els que resulta fàcil empatitzar com el jove Paul
d'Aulnay-Pradelle i la seva cuidadora Vlady, una eixerida noia
polonesa que actua més del que parla (de fet, tot els seus diàlegs
són en polonès llengua del tot desconeguda per mi). Si la primera
novel·la és ben agre en la seva presentació de la rebuda als
"poilus" vinents del front, la descripció que es fa aquí
de la França de la tercera República tampoc és gens afalagadora.
En molts del cercles on m'he mogut, la tercera república té molt
bona consideració,
ni que sigui perquè en el seu pla d'estudis incloïen ua burrada
d'hores de filosofia. És però una valoració massa partidista i
voluntarista perquè Lemaitre deixa clar que alguns dels nostres
problemes eren viscuts de manera pràcticament idèntica amb aquells
temps, tot i que amb d'altres mitjans i tecnologies, com la
insadollable avarícia de les classes dominants i el biaix groc del
mitjans de comunicació, llavors quasi exclusivament els diaris
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.