Llegeixo
Congo d'Eric Vuillard, l'autor que es va fer famós fa set anys
amb el premi Goncourt guanyat per l'ordre du jour, una
descripció ben documentada i molt irònica del Anschluss. Com aquell
és un text breu i que apunta a la mateixa, necessària, finalitat:
soscavar la bona consciència dels defensors liberals de l'economia
de mercat. No recordo a quin gran plutòcrata, potser era
Berlusconi, el vaig sentir afirma que podia explicar l'origen de tota
la seva fortuna, menys la del primer milió. Efectivament aquest és
sempre el problema. El capitalismes es desplega des d'un capital
originari, que normalment es fa des d`'activitats pocs honorables com
el comerç d'esclaus o la confiscació de ben eclesiàstics que a la
pràctica tenien una funció col·lectiva. Normalment associem la
insània mental a gents som Stalin, Pol Pot o Mao, els gran assassins
de masses del segle XX, però la colonització del Congo no es queda
gens enrere. Podem pensar que eren altres , però curiosament
Vuillard ens mostra que els descendents de les figures claus en
aquell procés, segueixen tenint papers prominents ara mateix
especialment a l'àmbit financer, és a dir al poder real. El llibre
comença amb la descripció de la conferència convocada per
Bismarck on es procedeix a la repartició d'un continent del qual no
sabien gairebé res, guiats per experts com el Dr. Stanley que
aportaren informació bàsicament inventada. La conferència va donar
el resultat sorprenent que un país, entre indeterminat i existent,
el Congo, passa a ser la propietat particular d'un monarca
constitucional amb més ambició que feina, Leopold, el rei de
Bèlgica. Leopold posà en marxa un procés de colonització que
segurament és el robatori més gran realitzat mai des d'Europa.
Vuillard ens presenta alguns protagonistes però hi ha un que cal
retenir Léon Fievez, el pare espiritual del Kurtz escrit per Conrad
i després encarnat per Marlon Brando. Hi ha un moment del film en
que Brando ens parla d'una muntanya de bracets de nens amputats pel
Vietcong, la idea però pertany originàriament a Fievez, el qual,
preocupat pel control de la despesa de les municions, imposa la norma
de què després de disparar sobre un negre, se l'amputés el braç
per controlar que les bales es dirigien realment als negres i no es
malbarataven fent soroll o disparant contra algun altre animal.
Fievez, però, no tenia la profunditat espiritual dels seus
descendents literaris i cinematogràfics. No feu cap reflexió, que
es conegui, sobre el mal i l'horror i acabà els seus dies
alcoholitzat de tornada a Bèlgica, voldria pensar que amb
remordiments.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.