Los
Comancheros fou el darrer film de la carrera de Michel Curtiz, el
director recordat sobre tot per la mítica Casablanca, amb el
qual va cloure una carrera que havia començat a Hungria cinquanta
anys abans. Curtiz fou essencialment un home de la WB, perfectament
adaptat al mecanisme de l'estudi. Les seves pel·lícules valen
doncs el que valien els guions. El de Los Comancheros no fou
el millor guió dels que va tenir. La història no sempre té una
línia clara i això es fa evident en el transcurs del film. Tampoc
sembla una bona idea, ja que tenien a Lee Marvin en el seu millor
moment, aprofitar-lo poc i deixar-lo morir al final del primer terç
d'un film que no està sobrat de personatges interessants. Hi ha però
dos motius pels que val la pena veure el film i que fins i tot són
prou per fer-te passar una bona estona. El primer és la banda sonora
d'Elmer Bernstein, la qual forma part d'una sèrie de bandes sonores
de westerns que en elles mateixes li donaven personalitat als films
(al clip hi ha una suite amb quasi tota la música del film). La
segona és la presència de John Wayne. L'actuació d'aquest film és
típica de l'última part de la seva carrera. La primera són els
vint anys inicials on lluita per fer-se amb un lloc a Hollywood. La
segona, després de The Stagecoach, és el moment en què ja
és una estrella però no té una gran reputació com a actor. La
tercera s'obre quan famosament John Ford diu allò d'"aquest
fill de puta, sap actuar!" (estava veient una projecció prèvia
a l'estrena de Red River). Aquí hi són les seves
interpretacions més interessants, inclosa la de The Searchers
i acaba possiblement a Liberty Valance. A la darrera etapa ja
no li cal actuar perquè el seu personatge, com el seu vestuari, està
del tot definit i fitxat i en té prou de repetir-ho. Seria el cas
d'aquest film i cal dir que en aquest sentit el film funciona
perfectament i Wayne fa tot el que suposa que ha de fer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.